۲۵ اردیبهشت در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۵ اردیبهشت برابر با ۱۴ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۲۵ اردیبهشت برابر با ۱۴ مِی تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۲۳ اردیبهشت در تاریخ چه گذشت؟

۱۶۶۵م: پانزدهم مه ۱۶۶۵ یک هیات فرانسوی مرکب از پنج نفر که از سوی لویی چهاردهم پادشاه وقت فرانسه جهت عقد یک قرارداد مودت با شاه عباس دوم به اصفهان فرستاده شده بود وارد این شهر شد که پایتخت ایران بود. این هیات در آن زمان موفق به امضای قرارداد مورد نظر نشد، سال بعد شاه عباس دوم در ۳۵ سالگی درگذشت و چنین قراردادی میان ایران و فرانسه در زمان شاه سلطان حسین بسته شد.

۱۲۹۶ش: ۲۵ اردیبهشت سال ۱۲۹۶خورشیدی (۸۹ سال پیش در روزی چون امروز) در میدان تاریخی بهارستان بر ضد وثوق الدوله رئیس الوزراء وقت تظاهرات وسیعی انجام شد که به زد و خورد تظاهرکنندگان و ماموران مسلح دولت انجامید. این، خشونت بارترین تظاهرات چهل روزه بر ضد وثوق الوله بود.
 

۱۳۲۷ش: در این روز در اردیبهشت سال ۱۳۲۷ در (ماه مه سال ۱۹۴۸) احمد دهقان نماینده وقت مجلس و ناشر مجله تهران مصور برضد قوام السلطنه به دادستان تهران اعلام جرم کرد و با ارائه اسناد و مدارک، او را متهم به ارتکاب خیانت نسبت به وطن کرد. احمد دهقان در اعلام جرم خود که یک سند در تاریخ ایران است مدعی شده بود که قوام السلطنه عامل یک دولت بیگانه (لندن) است و به اشاره این دولت می آید و می رود و برنامه هایی را که به او دیکته می شود به اجرا درمی آورد و ....

۱۳۵۹ش: دولت جمهوری اسلامی ایران در این روز در سال ۱۳۵۹ «مارتین بندل» نماینده خبرگزاری آلمان در تهران را متهم به تحریف خبر و ارسال گزارشهای غرض آلود از اوضاع ایران کرد و دستور اخراج داد.

 ۱۲۵۲م: در چنین روزی در ماه مه سال ۱۲۵۲ میلادی پاپ وقت، اینوسنت چهارم با امضاء یک فرمان، مجوز شکنجه کردن کسانی را که منکر وجود خدا بودند صادر کرد. این فرمان سبب رواج شکنجه در دنیای کاتولیک شد، به گونه ای که هرکس را که می خواستند شکنجه کنند، انگ خدا نشناسی می زدند. اینوسنت چهارم که یک روحانی ایتالیایی بود از سال ۱۲۴۳ تا ۱۲۵۴ مقام پاپی را به دست داشت و رئیس کل کلیساهای کاتولیک جهان بود.

 ۱۷۱۸م: «جیمز پاکل» انگلیسی ۱۵ ماه مه سال ۱۷۱۸ اختراع خود، تفنگ خودکار را در لندن به ثبت رسانید. این تفنگ که به «پاکل گان» معروف شد تنها می توانست ۹ گلوله پیاپی شلیک کند و سپس نیاز به فشنگ گذاری داشت. از این تیربار که از لحاظ وزن، سنگین بود عمدتا در کشتی استفاده می شد.

 ۱۸۹۱م: میخائیل بولگاکوف داستان نگار نیمه اول قرن بیستم روسیه ۱۵ ماه مه سال ۱۸۹۱ به دنیا آمد. تحصیلات وی پزشکی بود و به خواست والدینش دکتر شده بود، اما پس از خروج از دانشگاه به تعقیب هدف خود ـ داستان نگاری پرداخت زیرا که معتقد بود در آن استعداد بیشتری دارد و از آن، جمعیت بیشتری را بهره مند می سازد.

۲۰۰۴م: شبکه تلویزیونی سی بی اس در برنامه« سیکستی مینیتز ۲» که ۱۲ مه ۲۰۰۴ پخش شد گفت که اینک مانند سابق عکسها حقیقت را نمی گویند و می شود با نرم افزار رایانه عکسها را به گونه دلخواه تغییر داد.

 گزارشکر این برنامه سپس عکس چند نوجوان عراقی را که تابلوی «خوش آمدید» به دست گرفته بودند و در کنار یک نظامی آمریکایی ایستاده بودند نشان داد و گفت که نوشته روی تابلو ساختگی است. این عکس ماهها پیش به نشانه استقبال عراقیها از نظامیان آمریکایی به رسانه ها داده شده و انتشار یافته بود.

۱۳۵۹ش: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ شمس آل احمد به سمت سردبیر روزنامه اطلاعات تعیین و معرفی شد. روزنامه اطلاعات ازشهریور ۱۳۵۸ که مصادره و ضمیمه بنیاد مستضعفان شده بود توسط یک شورای سردبیری منتخب اعضای تحریریه اش اداره می شد و دبیران میزها انتخابی بودند.

۱۳۸۵ش: خبرگزاری فارس به مناسبت پایان نمایشگاه مطبوعات (تهران) ضمن یک گزارش که دوازدهم اردیبهشت۱۳۸۵ در سایت خود قرارداده اظهارات پرویز داودی معاون اول احمدی نژاد رئیس جمهور را که از نمایشگاه بازدید کرده بود منتشر ساخته است. طبق گزارش این خبرگزاری، داودی درباره مطبوعات چنین گفته بود:

 «سیاست نظام اسلامی بارها بطور شفاف گفته (اعلام) شده است؛ در عرصه مطبوعات، آزادی قلم را به عنوان مصادقی (مصداقی ـ مصادقه ای) بارز به رسمیت میشناسیم و خود را ملزم به آن میدانیم، ولی هرگز آزادی از نوع بیبند و باری و استهزاء را تحت پوشش آزادی ارج نمینهیم.»

 
۲۰۰۴م: سناتور های آمریکایی که ۱۳ ماه مه ۲۰۰۴ عکسهای تازه از شکنجه عراقی ها را در یک جلسه پشت درهای بسته دیده بودند بعدا به رسانه ها گفتند که ۱۸۰۰ عکس را، هریک برای چند ثانیه مشاهده کردند و باور نمی کردند این طرز شکنجه کار آمریکایی باشد که در جهان به لیبرال بودن، قانون ترسی و برخورد دوستانه شهرت دارد.

یک عکس از شکنجه زندانیان ابوغریب

۲۰۰۴م: ۱۴ ماه مه ۲۰۰۴ به موازت انتشار اخبار و عکسهای تازه مربوط به شکنجه زندانیان عراقی در بازداشتگاههای آمریکا در آن کشور که سناتور ایالت فلوریدا گفته بود از تماشای عکسها دچار حالت تهوع شده است، روزنامه های آمریکا از جمله نیویورک تایمز عکس و اظهارات یک سرهنگ پلیس افغانستان را چاپ کرده بودند که گفته بود در طول ۴۰ روز بازداشت در دست آمریکائیان شدیدا شکنجه شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =