خون سرد الهام گرفته از دِکستر نیست / وجود نگاه ساختاری جدید در سریال

کارگردان سریال خون سرد گفت: من از سریال دکستر برای ساخت خون سرد هیچ الهامی نگرفتم، اما خب از آنجایی که ژانر هر دو فیلم یکسان است در برخی موارد به هم شباهت‌هایی دارند.

امیرحسین ترابی کارگردان سریال خون سرد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره چگونگی شکل‌گیری داستان این سریال اظهار کرد: واقعیت این است که کار کردن در ژانر جنایی همیشه برایم جذاب و دلنشین بوده و فضایی که معما و پیچیدگی داشته باشد را دوست داشتم کما اینکه در فیلم قبلی‌ام یعنی هزار تو چنین فضاهایی کم نبود.

وی افزود: ما در پی ساخت یک فیلم برای شبکه نمایش خانگی بودیم که طرح اولیه قصه خون سرد شکل گرفت و به پلتفرم فیلم‌نت ارائه شد که در نهایت با پذیرش طرح خون سرد، نگارش آن آغاز شد و ما از همان ابتدا با این نیت وارد کار شدیم که یک اثر جنایی جدید بسازیم که تا پیش از این در ایران ساخته نشده باشد.

فصل دوم سریال خون سرد ساخته می‌شود؟

ترابی در ادامه در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه از مجموعه آمریکایی دکستر برای ساخت این سریال الهام گرفتید، گفت: من از سریال دکستر برای ساخت خون سرد هیچ الهامی نگرفتم، اما خب از آنجایی که ژانر هر دو فیلم یکسان است در برخی موارد به هم شباهت‌هایی دارند.

وی افزود: دکستر و خون‌سرد به لحاظ مفهومی شباهت زیادی به هم دارند چرا که هر دو فیلم دارای ژانر جنایی بوده و درباره یک قاتل سریالی صحبت می‌کنند و هنگامی که شما در جایگاه نویسنده از ژانر پیروی می‌کنی محکوم و مجبور هستی یک سری قواعدی را که باید از محوریت ژانر پیروی کند تبعیت کنی، پس این شباهت به طور ناخواسته رخ می‌دهد.

ترابی عنوان کرد: وقتی شما مجموعه دکستر را تماشان کنی گمان خواهی برد که از روی مجموعه هانیبال ساخته شده و وقتی مجموعه هانیبال را می‌بینی گمان خواهی کرد که از روی مجموعه دکستر ساخته شده و ... چرا که ژانر هر دو فیلم یکی و از فرمول یکسان در هر دو اثر استفاده شده است.

کارگردان سریال خون سرد افزود: شباهت دیگر خون سرد با دکستر این است که در هر دو مجموعه از یک قاتل سریالی صحبت می‌شود که قاتلین سریالی هم در همه دنیا یک سری اشتراکاتی دارند که در همه جای دنیا شبیه به هم هستند، به طور مثال همگی در کودکی تروما داشتند، همگی آدم‌های به شدت باهوشی هستند، همگی یک زندگی شاد و معمولی دارند و اینکه یک مخفیگاه برای پنهان کردن جنازه‌های خود دارند و بر اساس دیدگاه خاص خود سراغ سوژه‌های مورد نظرشان هستند و همگی آئینی برای برای به قتل رساندن مقتولین خود دارند و یادگاری‌های افراد مقتول را جمع‌آوری می‌کنند، وقتی همه این فرمول‌ها کنار هم قرار بگیرند به‌طور ناخودآگاه سریال‌ها نیز شبیه یکدیگر می‌شوند.

وی ادامه داد: البته ما همه تلاش خود را کردیم که یک داستان ایرانی ارائه دهیم و حتی اگر از مجموعه دکستر الهام هم گرفته باشیم و یا اینکه آن را کپی کرده باشیم کار بدی نیست، چرا که اگر کسی بتواند یک کپی خوب از یک مجموعه ارائه دهد می‌توان سطح کیفی کارها را ارتقا داد کما اینکه این اتفاق در سایر کشورها نیز رخ می‌دهد.

کارگردان سریال خون سرد در پاسخ به این سوال که آیا به این موضوع فکر نکردید که شاید این قتل‌های سریالی و این میزان خشونت در فیلم باعث پس زدن آن  توسط مخاطب شود، گفت: مخاطب امروزی بسیار باهوش است و ما به‌ازای این مدل کارها را در شبکه‌های ماهواره‌ای و پلتفرم‌های مختلف تماشا کرده و نسبت به این ژانر عالم و آگاه شده است. من نگرانی بابت این قضیه نداشتم و حتی معتقد بودم که مخاطب از این سریال بسیار خوشش خواهد آمد، چون گمان می‌کنم تاکنون ما به‌ازایی برای این نوع سریال در ایران نداشته‌ایم و مطمئن بودم به دلیل اینکه با یک نگاه ساختاری جدید سراغ این مجموعه رفته‌ایم پس سریال دیده خواهد شد.

وی در مورد انتخاب بازیگران نیز عنوان کرد: من با توجه به نگاهی که به داستان داشتم سراغ این بازیگران رفتم و همگی هم به خوبی توانستند آنچه را در ذهن داشتم به تصویر بکشند و حضورشان در موفقیت سریال بسیار تاثیرگذار بود.

ترابی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی شخصیت‌های فیلم همانند امیرعلی با بازی شهرام حقیقت دوست که با یک ورود کوبنده و یک هوش سرشار پا به سریال می‌گذارد اما اتفاقاتی می‌افتد که آن هوش اولیه کم‌کم رنگ می‌بازد؛ آیا چنین چیزی در سریال عمدی بود، گفت: امیرعلی یک کارآگاه است و درگیر یک پرونده که آن را دنبال می‌کند و در طول داستان نیز با همان خط پیش می‌رود، اما اگر قرار باشد یک پلیس بسیار باهوش از ابتدا تا انتهای ماجرا هما میزان ذکاوت را داشته باشد پس سریال در همان ابتدا باید تمام شود و نیازی به ساخت ندارد، اما خب پلیس هم انسان است و شاید در برخی موارد اشتباه هم داشته باشد و مسیر را غلط برود ولی در نهایت دیدیم که با یک نقشه هوشمندانه چگونه توانست قاتل را به دام بیندازد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که واکنش‌های مردم نسبت به این سریال چگونه بود، گفت: آن قدر استقبال مردم از این سریال خوب بود که برای خود من نیز تا اندازه‌ای عجیب به نظر می‌رسید و همگی سریال را دوست داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1164492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =