مراغه؛ شهری زیبا از استان آذربایجان شرقی/ جاذبه‌های گردشگری پایتخت نجوم ایران

مراغه پس از تبریز دومین شهر بزرگ و مهم استان آذربایجان شرقی است که دارای فرهنگ غنی، بافتی تاریخی، خیابان‌هایی سرسبز و مملو از درختان قدیمی و روستاهایی جذاب است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، ایران کشوری است که در گوشه و کنار آن می‌توان انواع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی و ... را مشاهده کرد. در این میان غرب ایران از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که آب وهوایی مطبوع دارد و از تمدنی اصیل برخوردار است. از جمله استان‌های دیدنی غرب ایران آذربایجان شرقی و یکی از شهرهای گردشگری آن مراغه است. وجود باغ‌های متعدد در شهر و رودخانه زیبای صوفی چای که از مرکز شهر می‌گذرد مراغه را به یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری در استان آذربایجان شرقی تبدیل کرده است، از طرفی درختان سر به فلک کشیده زیبایی خاصی به خیابان‌های مراغه بخشیده‌اند.

چالش‌های گردشگری در ایران / مدیران بالادستی از تخصص کافی برخوردار نیستند

مَراغه دومین شهر بزرگ استان آذربایجان شرقی شهرستان مراغه است. این شهر در کنار رودخانهٔ صوفی‌چای در دامنهٔ جنوبی کوه سهند و در ۱۳۵ کیلومتری جنوب مرکز استان واقع شده‌است.

مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت نجوم ایران شهرت دارد جزو ده شهر تاریخی ایران می‌باشد. سالانه گردشگران خارجی و ایرانی زیادی از مراغه دیدن می‌کنند.

مراغه

رودخانه صوفی چای

این رودخانه با گذر از وسط شهر، زیبایی فوق العاده ای به آن می بخشد به طوری که خود به تنهایی کفایت می کند تا هر گردشگری مراغه را به عنوان مقصد سفر خود برگزیند. صوفی چای (صوفی رود) از دامنه های جنوب غربی کوه سهند و از آب شدن برف های کوهستان سرچشمه می گیرد. این رودخانه تمام مزارع و باغ های اراضی شهرستان مراغه را سیراب می کند و از جنوب آن وارد منطقه بناب می شود.

بازار مراغه

بازار قدیمی مراغه از دیگر جاذبه های دیدنی این شهر زیبا به شمار می رود. گشت و گذار در زیر دالان‌ های تو در تو و خرید لبنیات محلی و میوه‌ های تازه و سایر خوراکی های خوشمزه بسیار لذت بخش است. از طرفی در این بازار یک بنا به نام مدرسه محییه وجود دارد که مربوط به اواخر قرن پنجم هجری است.

مراغه

رصدخانه

رصدخانه مراغه علاوه بر کاربرد علمی، بنایی تاریخی است و متعلق به دوران حکومت هلاکوخان مغول است. این بنا به دستور وی در اواسط قرن هفتم هجری قمری یعنی در سال ۶۳۸ ساخته شده است. ساخت آن به مدیریت «خواجه نصیرالدین طوسی» وزیر هلاکوخان انجام شده است. آنچه امروزه از این بنا قابل رویت است بخشی از سازه ‌ی اصلی است که در گذشته احداث شده و اکنون دارای چندین بنای مختلف از جمله رصدخانه، دانشگاه، مکانی برای کارکنان و دیگر ساختمان‌ ها می باشد. از جمله تغییراتی که در ظاهر بنا داده شده ساخت یک سازه‌ ی فلزی و کروی شکل سفید رنگ بر آن است که هیچ شباهتی به ساختار استوانه ای اولیه ندارد. این رصدخانه در بلندترین ناحیه شهر به نام «طالب خوان» قرار گرفته و در همه جای شهر قابل رویت است.

مراغه

گنبد کبود

گنبد کبود برجی با طرح منشور ده ‌وجهی با ارتفاع ده متر است. قدمت این بنا به دوران حکومت سلجوقیان می رسد. البته نظرات مختلفی در مورد زمان ساخت آن وجود دارد. برخی معتقدند این اثر متعلق به دوران حمله‌ مغول‌ ها به ایران و برخی دیگر بر این باورند که متعلق به پیش از این زمان است؛ در حالت کلی می ‌توان زمان ساخت آن را بین سال ‌های ۵۸۲ تا ۶۵۲ در نظر گرفت. گنبد کبود از معماری زیبا و تزینات چشم‌ گیری برخوردار است و طبق کتیبه ای که در آن وجود دارد مدفن مادر «هلاکوخان» می باشد.

مراغه

معبد مهر ورجوی

معبد مهر یک میراث ارزشمند مذهبی در ایران است که در روستای ورجوی مراغه قرار دارد. پژوهش ‌های انجام شده توسط زنده یاد «پرویز ورجاوند» نشان می دهد که این بنا مرتبط با آیین مهرپرستی است که با گذر زمان تغییر و تحولاتی در آن صورت گرفته است. مهر یا میترا یعنی خدای نور و خورشید، یعنی خدایی که در خورشید جای دارد. قدمت معبد مهر به حدود ۲۵۰۰سال پیش می رسد و یکی از چهار معبد مهر معروف ایران و از قدیمی‌ ترین آثار تاریخی آذربایجان شرقی است.

مراغه

برج مقبره غفاریه

شهر مراغه دارای تعداد زیادی از برج‌ ها و گنبدهای تاریخی مربوط به دوران قبل و بعد از اسلام، مخصوصا دوران حکومت سلجوقیان و ایلخانان است. یکی از این برج ‌های تاریخی برج مقبره غفاریه یا گنبد غفاریه است که در شمال غربی شهر مراغه و در کنار رودخانه‌ ی صافی چای قرار دارد. طبق گفته هایی که وجود دارد این برج مدفن «امیر شمس ‌الدین قراسنقر» است.

مراغه

موزه ایلخانی

موزه ایلخانی یک موزه تخصصی مربوط به دوران ایلخانان در شهرستان مراغه است. از آنجا که شهر مراغه در دوره ایلخانان مغول، مقر حکومتی و پایتخت ایران بوده است اشیا و آثار زیادی از آنان در این شهر باقی مانده است. آثاری از جمله انواع سفال، سکه، فلز، شیشه، کاشی، کتاب و ... که می ‌توان آنها را در این موزه مشاهده کرد. در واقع موزه‌ ی تخصصی مراغه پایگاه اصلی آثار باقیمانده از دوران حکومت ایلخانان است که بازدید از آن برای گردشگران داخلی و خارجی، جالب و هیجان ‌انگیز خواهد بود. این موزه در جوار مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای در میان باغ سرسبزی مراغه قرار گرفته است.

مراغه

آرامگاه آقالار و موزه سنگ نگاره‌ های مراغه

موزه‌ دیگری در شهرستان مراغه وجود دارد که با نام موزه‌ سنگ‌ نگاره‌ ها شناخته می شود. این موزه در بافت تاریخی مراغه و در عمارتی به نام مقبره آقالار قرار دارد. ساختمان این موزه که یک بنای چهارضلعی آجری است متعلق به دوران حکومت زندیه است. نامی که اخیرا بر این موزه گذاشته شده موزه سنگ ‌قبرهای تاریخی است. البته با نام موزه سنگ آقالار هم از آن یاد می شود. از جمله ویژگی های این بنا، پلان معماری، گنبد بزرگ مرکزی و رواق چهار طرف آن است که در اواخر قرن ۱۲ هجری قمری، در سال ۱۱۷۵ به فرمان «ضل‌السلطان» به دلیل ارادت وی به «میر فتاح موسوی» احداث شده است. از جمله اثار باارزش موجود در این بنا می‌ توان به سنگ قبرهای مرمری، گهواره ‌ای و صندوقی مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری و نیز سنگ ‌نوشته‌ ها و قوچ ‌های سنگی اشاره کرد.

مراغه

کلیسای هوانس

این کلیسا یک بنای قدیمی و تنها کلیسای ارامنه کاتولیک در مراغه است. هوانس یا «یوحنا» نام یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) است. به نظر می‌رسد قدمت این کلیسا به قرن پنجم و ششم میلادی باز گردد که البته پس از آسیب ‌های متعدد در طول تاریخ، در سال ۱۸۴۰ میلادی، به وسیله معماران هنرمند روسی و فرانسوی بازسازی شده است.

مراغه

خانه اشرف ‌الملوک نبئی وند

خانه اشرف ‌الملوک نبئی وند از آن دسته خانه های تاریخی است که از روزگاران گذشته برای نسل امروز به یادگار مانده است. قدمت این خانه به اواخر حکومت قاجار و اوایل حکومت پهلوی می رسد. این اثر در بافت قدیمی شهر و در نزدیکی مسجد تاریخی «شیخ بابا» قرار گرفته است و نام دیگر آن خانه حیدرانلو می باشد. از ویژگی ‌های بارز این خانه اینکه در ۲ طبقه، با پلانی مستطیل شکل و به صورت کاملا قرینه ساخته شده است، از طرفی می ‌توان به ستون‌ های سنگی در نمای اصلی خانه اشاره کرد که از زیبایی خاصی برخوردار است.

مراغه

آبشار گور داغ

آبشار گور داغ که تحت عنوان آبشار کوره چکان هم شناخته می شود آبشار زیبایی است که از ارتفاعات کوه سهند سرازیر می‌ شود و حدود ۹ متر ارتفاع دارد. این آبشار در روستان چکان در 5 کیلومتری شهر مراغه واقع شده و محل بسیار مناسبی برای گردش و تفریح و لذت بردن از طبیعت بی ‌نظیر مراغه است.

غار کبوتر (هامپوئیل)

غار کبوتر (هامپوئیل)

غار شگفت‌ انگیز کبوتر یا به اصطلاح محلی‌ ها «هامپوئیل» در فاصله ده کیلومتری از مراغه واقع شده است. دلیل نامگذاری آن وجود تعداد بسیار زیادی کبوتر در داخل غار است. چاه های عمیقی در این غار وجود دارد که در اطراف آنها رسوبات آهکی مناظر طبیعی زیبایی را پدید آورده اند. از دیگر جنبه های زیبای این غار وجود رودخانه ی مردی چای در پایین دست آن است. دهانه غار هامپوئیل ۸ متر عرض و ۲۵ تا ۴۰ متر ارتفاع دارد. در ورودی این غار، کتیبه ای وجود دارد که به زبان روسی است و تاریخی که بر آن درج شده سال ۱۹۲۵ میلادی را نشان می دهد.

پل سرچشمه (مردوق)

پل سرچشمه (مردوق)

پل سرچشمه بنای باارزشی از دوران صفویه است که ساختار آن به شیوه معماری دوران ایلخانی شباهت دارد. نام این پل در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل سرچشمه در ۱۲ کیلومتری جاده قدیم مراغه-هشترود قرار دارد و رود مردوق چای از زیر آن می گذرد. منشا آب این رودخانه هم مانند آبشار گور داغ ارتفاعات سهند است. در بازدید از این پل می توان علاوه بر مشاهده یک اثر تاریخی از مناظر زیبای طبیعت هم لذت فراوان برد.

گویچه قلعه

گویچه قلعه

گویجه قلعه نام قلعه ای در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر مراغه است که در نزدیکی رودخانه‌ «قوری چای» قرار گرفته است. از ویژگی ‌های جالب توجه این قلعه، شکل گیری آن به صورت طبیعی است به طوری که انسان در ساخت آن هیچ نقشی نداشته است. معماری این قلعه به صورت صخره ‌ای و دلیل نامگذاری آن سنگ ‌های سبزی است که در منطقه‌ وجود دارد. قدمت این اثر از هزاره‌ قبل از میلاد مسیح (ع) تا اوایل دوران اسلامی تخمین زده شده است.

از دیگر جاهای دیدنی مراغه می توان به مساجد قدیمی از جمله مسجد جامع و مسجد ملارستم، چشمه گشایش، آب ‌های گرم و سرد معدنی، دریاچه سد علویان، غارهای قیرخ کهل کهجوق، غارهای اطراف رصدخانه، مقبره اوحدی، گنبد مدور، گنبد سرخ، پارک معلم، منطقه طبیعی تاریخی فسیلی، موزه فسیل شناسی و… اشاره کرد.

غارکبوتر

غارکبوتر

غار شگفت‌انگیز کبوتر یا به زبان محلی‌ها «هامپوئیل» از دیگر مکان های دیدنی اعجاب انگیز مراغه است. این غاردر هشت کیلومتری مراغه واقع شه است. به دلیل اینکه در ورودی این غار میدان بزرگی قرار گرفته که سقف آن مملو از لانه کبوتران است، آن را غار کبوتر می‌نامند.

رودخانه صوفی چای

رودخانه صوفی چای

از زیباترین اماکن دیدنی مراغه رودخانه زیبای صوفی است. صوفی چای همچون ماری خوش خط و خال از میان شهر دیدنی مراغه می‌گذرد و از بهترین مکان های تفریحی مراغه محسوب می‌شود.
 
گرچه این روزها مراغه شهری کمتر شناخته شده است اما در طی تاریخ این شهر آبستن حوادثی بزرگ و روزگاری پایتختی قدرتمند بوده است. مراغه در کنار این قدمت و اصالت شهری با آب و هوایی دلچسب و طبیعتی ناب است. بهاری خنک، تابستانی دلچسب و معتدل و پاییزی زیبا و هزاررنگ در کنار زمستان های سخت این شهر را به مقصدی تمام عیار تبدیل کرده است.
 
اگر قرار است راهی استان آذربایجان شرقی شوید حتما بازدید از این شهر زیبا و تاریخی را در برنامه سفر خود قرار دهید. جاهای دیدنی مراغه آنقدر تنوع دارد که از طبیعت دوستان گرفته تا علاقه مندان به نجوم را به سوی خود بکشاند. شما در سفر به مراغه از چه جاذبه هایی دیدن کرده اید؟ کدام یک از سوغاتی های این شهر را به مسافران و گردشگران پیشنهاد می کنید؟ از نظر شما مراغه در کدام فصل سال زیباتر و دلنشین تر است؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1174995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =