آخرین تحولات اوکراین| پوتین و رهبران آفریقا بر ادامه گفتگو در مورد صلح در کی‌یف توافق کردند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و رهبران کشورهای آفریقایی توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای خود درباره طرح صلح پیشنهادی برای درگیری نظامی در اوکراین را ادامه دهند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سرهنگ "داگلاس مک گرگور"، مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، شب گذشته در مصاحبه‌ای  فاش کرد که نیروهای مسلح اوکراین از زمان آغاز درگیری‌های نظامی با روسیه، حدود ۳۵۰ هزار نیروی نظامی خود را از دست داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

حمله روسیه به بندر اودیسه

سرهنگ مک گرگور گفت: از اتفاقی که یک سال پیش افتاد، فقط یک اسکلت باقی مانده بود. بر اساس محاسباتی که در ایالات متحده انجام شده که اوکراینی‌ها بین ۳۳۰ هزار تا ۳۵۰ هزار نیروی نظامی خود را از دست دادند و این آمار حتی شاید حتی بیشتر از اینها باشد و آمار واقعی تنها پس از پایان جنگ مشخص خواهد شد.»

مشاور سابق رئیس پنتاگون وضعیت نیروهای اوکراینی را وحشتناک خوانده و اعتراف کرد: ارسال تسلیحات به کی‌یف توسط کشورهای غربی نقش مهمی در ضدحمله اوکراین ایفا نکرده است. مک گرگور اشاره کرد که به احتمال زیاد اوکراین به هیچ وجه نمی تواند در  این عملیات به موفقیتی دست یافته و به ضدحمله خود ادامه دهد.

این کارشناس نظامی آمریکایی توضیح داد که نیروهای مسلح اوکراین با کمبود مهمات توپخانه، گلوله‌های تانک و سلاح های سبک مواجه هستند. به گفته وی، این در حالی است که روسیه با موفقیت توانسته عملکرد مجتمع صنایع نظامی خود را مطابق با نیازهای نیروهای مسلح این کشور در جبهه نبرد تطبیق دهد. 

در این راستا، روز گذشته اسکات ریتر، افسر اطلاعاتی سابق ایالات متحده،  نیز در مصاحبه  با  یک کانال یوتیوب،  پیروزی زودهنگام ارتش روسیه بر  نیروهای نظامی اوکراینی را پیش بینی کرد. وی به این واقعیت اشاره کرد که ضد حمله نیروهای اوکراینی منجر به پیشرفتی در عبور از خطوط دفاعی نیروهای مسلح روسیه نشده و این در حالی است که نیروهای اوکراینی متحمل خسارات و تلفات سنگینی شده‌اند.

این در حالی است که "رالف اشتگنر" نماینده حزب حاکم سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان (بوندستاگ) نیز روز پنج شنبه ابراز عقیده کرد، کسانی که به پیروزی نظامی اوکراین به لطف عرضه تسلیحات نظامی دوربرد اعتقاد دارند، سخت در اشتباه هستند. 

او در مصاحبه با یک ایستگاه رادیویی تاکید کرد: لازم است تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری نظامی در اوکراین انجام شود و نمی توان تنها بر کمک‌های نظامی به کی‌یف تمرکز شود. این سیاستمدار گفت: «فقط صحبت در مورد ارسال سلاح‌های تهاجمی بیشتر و بیشتر و تسلیحاتی با برد بیشتر مشکل را حل نمی‌کند، چرا که هرچه برد سلاحها بیشترباشد، تخریب و خطر تشدید وخامت اوضاع افزایش خواهد بود.»

استنگر  با اشاره به اینکه این قضاوت که عرضه تسلیحات با برد بیشتر خطر تشدید درگیری در اوکراین را به همراه ندارد نادرست است. او با انتقال مهمات خوشه‌ای و موشک‌ های آلمانی تائوروس مخالفت کرده و چنین اقدامی را دارای عواقب وحشتناک دانست.

پیش از این، روزنامه بریتانیایی "گاردین" نوشت که والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین و سایرمقامات نظامی این کشور متوجه شده‌ بودند که کی‌یف امکانات لازم برای شروع یک ضد حمله متقابل را ندارد، اما آنها وقت تاخیر در این مسئله را نداشتند و باید برای رضایت حامیان نظامی غربی خود دست به اقدام زده و این ریسک را پدیرفتند. 

در همین رابطه، روزنامه آمریکایی "پولیتیکو" نیز اخیراً گزارش داد که متحدان کی‌یف از نتیجه ضد حمله ارتش اوکراین ناامید شده‌اند. این نشریه به نقل از نمایندگان وزارت دفاع ایالات متحده نوشت که تلاش نیروهای مسلح اوکراین برای دست یابی به موفقیتی در عملیات ضد حمله نتایج قابل توجهی به همراه نداشته است.

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه در اواخر ماه جولای ابراز عقیده کرد که هیچ سلاح جدیدی که کشورهای غربی بخواهند به اوکراین ارائه کنند، بر نتیجه درگیری نظامی تأثیری نخواهد گذاشت و به زلنسکی کمکی نخواهد کرد. وی یادآور شد که در حال حاضر مقامات کی‌یف "از واشنگتن و بروکسل "سلاحی معجزه آسا" می‌خواهند که همه مشکلات آنها را حل کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به پانصد و بیست و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

پنتاگون: ایالات متحده هیچ توهمی در مورد ضد حمله اوکراین ندارد

ایالات متحده هیچ توهمی در مورد عملیات ضد حمله ارتش اوکراین ندارد و مقامات واشنگتن کاملاً درک می‌کنند که عبور از خطوط دفاعی ارتش روسیه تا چه اندازه دشوار خواهد بود. 

سرگرد پاتریک رایدر، رئیس دفتر مطبوعاتی پنتاگون شب گذشته در یک نشست خبری با اعلام این مطلب، گفت: «هیچ توهمی وجود ندارد که عملیات ضدحمله ای که اوکراین  آغاز کرده، کار آسانی خواهد بود. روسیه زمان زیادی برای تقویت خطوط دفاعی خود داشته است، بنابراین جنگ سخت خواهد بود.»

سخنگوی پنتاگون به اطمینان مقامات آمریکایی در خصوص بر اینکه نیروهای نظامی اوکراین تمامی تجهیزات و توانایی‌های رزمی لازم برای ضد حمله را در اختیار دارند، اشاره کرد و یادآور شد که ارتش اوکراین تحت فرماندهی کی‌یف در زمانی که خودشان انتخاب کنند در منطقه جنگی از آنها استفاده خواهند کرد.

اعتراف دبیر شورای امنیت ملی اوکراین به عدم وجود یک برنامه تهاجمی 

آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین روز گذشته اعلام کرد که هیچ ضرب الاجلی برای عملیات ضد حمله نیروهای مسلح اوکراین وجود ندارد و هیچ ضرب الاجل یا برنامه زمانی برای به پایان رساندن آن در نظر گرفته نشده است.

این مقام امنیتی بدین ترتیب سخنان وزیر دفاع اوکراین، آلکسی رزنیکوف، که گفته بود ضد حمله اوکراین از برنامه در نظر گرفته شده عقب مانده است، اما هرچند آهسته، ولی طبق برنامه پیش می رود، را رد کرد. دانیوف گفت: «هیچ کس نمی تواند برای ما ضرب الاجلی تعیین کند، به جز خودمان، این نکته اول. و، ثانیاً اصلاً برنامه‌ای برای ضدحمله وجود ندارد. ما بر اساس سیستم "ناتو" عمل می کنیم و فرماندهان نظامی تصمیم می گیرند که با در نظر گرفتن وظایف تعیین شده چگونه در یک جهت گیری یا جهات دیگر عمل کرده و دست به اقدام بزنند و مطابق با نتیجه آن، درباره اقدامات بعدی تصمیم گیری کنند.» 

واکنش کوله‌با به تصمیم آمریکا برای ارسال بخشی از کمک‌های اوکراین به تایوان

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، شب گذشته، پنجشنبه اعلام کرد که مقامات کی‌یف امیدوار هستند تمایل ایالات متحده برای حمایت از تایوان با بودجه اختصاص داده شده به اوکراین منجر به کاهش حجم کلی کمک‌های آمریکا نشود. 

وی در گفتگو با آژانس Ukrinform گفت: من شک ندارم تصمیماتی که در دولت جو بایدن در زمینه حمایت از اوکراین اتخاذ می شود، در جهتی باشد که منجر به کاهش این حمایت نشود.

روز چهارشنبه، روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد که جو بایدن در نظر دارد مقداری از پول بودجه برای ارائه کمک نظامی به کی‌یف را برای خرید یک سری سلاح برای تایوان هزینه کند. گویا رئیس جمهوری آمریکا با چنین پیشنهادی به کنگره روی آورده است.

با این حال، روز بعد، جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که نمی تواند گزارش فاینشنال تایمز را تایید کند یا جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه دهد. به گفته وی، دولت ایالات متحده دارای اختیارات خاصی است که از آنها از جمله برای حفاظت از تایوان استفاده می‌کند.

کربی همچنین از توضیح در مورد اینکه آیا رئیس جمهور بایدن قرار است با همتای چینی شی جین پینگ دیدار کند یا خیر، خودداری کرد.

پیش از این، در اواخر ماه جولای، جو بایدن فرمان اختصاص ۳۴۵ میلیون دلار کمک نظامی به تایوان را امضا کرد.

آغاز مذاکرات اوکراین با ایالات متحده در مورد تضمین‌های امنیتی

 آندری یرماک، رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که کی‌یف و واشنگتن مذاکرات مربوط به ارائه تضمین‌های امنیتی را آغاز کردند. 

وی در کانال تلگرامی خود تاکید کرد که این یک توافق دوجانبه است که در اعلامیه مشترک حمایت از اوکراین که در نشست سران ناتو در ویلنیوس توافق شد، پیش بینی شده بود. به گفته یرماک، ایالات متحده به "اولین کشوری تبدیل شده است که اوکراین این روند را با آن آغاز کرده و ابراز امیدواری کرد که این مسئله الگویی برای سایر شرکای خارجی ایجاد خواهد کرد.

پیش از این، در اواخر ماه جولای ، سخنگوی وزارت امور خارجه، متیو میلر تایید کرده بود که ایالات متحده و اوکراین مذاکرات در مورد تضمین‌های امنیتی را در این هفته آغاز خواهند کرد. 

سخنان زلنسکی در مورد سوء استفاده‌های گسترده در کمیسرهای نظامی اوکراین 

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین  شب گذشته پنجشنبه اعلام کرد که بر اساس نتایج بازرسی در مراکز استخدام و پشتیبانی سرزمینی (دفاتر ثبت نام نظامیان) در اوکراین، نقض قوانین و تخلفات متعددی مشخص شده است. وی گفت: حقایق افشا شده توسط ماموران انتظامی در چارچوب رسیدگی کیفری به مردم ارائه و بررسی خواهد شد.

رئیس جمهوری اوکراین یادآور شد که کارمندان بی‌وجدان ادارات با جانبازان جنگی و همچنین نظامیانی جایگزین می‌شوند که به دلایل جسمانی دیگر نمی‌توانند به خدمت در ارتش ادامه دهند.

چند روز قبل گزارشی در مورد سوء استفاده بیش از حد اختیارات توسط رئیس یکی از بخش‌های منطقه‌ای مراکز ثبت نام نظامیان منتشر شد. طبق تحقیقات، کمیسر نظامی منطقه در طول ساخت و ساز املاک از نیروهای سرباز استفاده کرده است که در این زمینه برای وی پرونده جنایی تشکیل شد.

پنتاگون: هیچ تهدید فوری در مرز لهستان و بلاروس مشخص نیست

پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته، در یک نشست خبری اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا در حال حاضر شاهد تشدید اوضاع  و افزایش خطرات احتمالی در خطوط مرزی بین لهستان و بلاروس نیست.

این مقام نظامی گفت: «در حال حاضر افزایش خطرات امنیتی برون مرزی ( در مرز لهستان با بلاروس) دیده نشده و ما هیچ اطلاعی در این زمینه نداریم.»

سرگرد رایدر همچنین تاکید کرد که در حال حاضر از برنامه های احتمالی برای تغییر میزان آمادگی رزمی نیروهای آمریکایی بی اطلاع است. ایالات متحده بدون شک آماده حمایت از امنیت ائتلاف آتلانتیک شمالی (ناتو) است، در این راستا تماس با متحدان لهستان ادامه خواهد داشت.

در اواخر ماه جولای، مشخص شد که لهستان تک تیراندازهایی را به مرز بلاروس فرستاده است. علاوه بر این، مقامات ورشو ادعاهایی را در خصوص نقض حریم هوایی این کشور توسط بالگردهای نظامی بلاروسی مطرح کرده است.  

پوتین و رهبران آفریقا بر ادامه گفتگو در مورد صلح در اوکراین توافق کردند

در بیانیه مشترکی که روز گذشته، پنج شنبه، از سوی دولت سیریل رامافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی منتشر شد، مشخص شده است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه و رهبران کشورهای آفریقایی توافق کرده‌اند که گفت‌وگوهای خود درباره طرح صلح پیشنهادی برای درگیری نظامی در اوکراین را ادامه دهند.

در این سند آمده است: «رهبران توافق کردند که گفت‌وگو درباره ابتکار صلح آفریقا را ادامه دهند تا تلاش کنند راه صلح را ادامه دهند.»

علاوه بر این، رهبران روسیه و کشورهای آفریقایی پیشرفت در مورد ابتکار عمل‌های مربوط به مسائل انسان دوستانه را تایید کردند. به ویژه، برخی از این پیشنهادات مربوط به حقوق کودکان در مناطق عملیات نظامی و تبادل زندانیان بین روسیه و اوکراین می شود. در پایان، طرفین تاکید کردند که تلاش‌های بشردوستانه نتایج بیشتری را به همراه خواهد داشت.

در این رابطه، دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که کرملین به پیروی از جمهوری آفریقای جنوبی امروز، جمعه، ۴ آگوست، آماده است تا متن بیانیه مشترک ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و رهبران کشورهای مأموریت آفریقا در اوکراین را منتشر کند.

پسکوف شب گذشته در گفتگو با خبرگزاری تاس گفت: «بله، بیانیه مشترک رهبران روسیه و کشورهای آفریقایی فردا (جمعه) در سایت رسمی کاخ کرملین نیز منتشر خواهد شد.»

دومین اجلاس سران و مجمع اقتصادی و بشردوستانه روسیه - آفریقا در تاریخ ۲۷ تا ۲۸ جولای در سن پترزبورگ برگزار شد.

وزارت دفاع آلمان با ارسال موشک های کروز به کی‌یف مخالفت کرد

بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان، از انتقال موشک های کروز تائوروس به اوکراین انتقاد کرد. این مسئله در وب سایت وزارت نظامی این کشور گزارش داده است.

پیستوریوس در یک کنفرانس مطبوعاتی در باد-رایشنهال گفت: «ما هنوز بر این عقیده هستیم که اکنون این اقدام (انتقال موشک‌های کروز به کی‌یف) اولویت اصلی کار ما نیست.»

به گفته وی، در مرحله فعلی ، آلمان تنها دولتی نیست که از انتقال این نوع تسلیحات به اوکراین خودداری می کند. پیستوریوس تاکید کرد که ایالات متحده نیز چنین گلوله هایی را به کی‌یف ارائه نمی کند. با این حال، وزیر دفاع  به سناریویی اعتراف کرد که در آن آلمان ممکن است در آینده تمامی تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش اوکراین را به این کشور منتقل کند. به گفته پیستوریوس، البته آلمان تصمیم گیری فوری در این زمینه را ضروری نمی داند.

بلینکن: در صورت بازگشت روسیه به توافق غلات به صادرات غلات کمک خواهیم کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده وعده داد که ایالات متحده به تسهیل صادرات مواد غذایی کشاورزی، از جمله از روسیه، در صورت بازگشت این کشور به توافق غلات ادامه خواهد داد. 

بلینکن روز پنج شنبه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «بنابراین اگر [روسیه] به توافق بازگردد، البته، ما به انجام هر کاری که لازم باشد ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که همه، از جمله روسیه، می توانند محصولات کشاورزی خود را به صورت ایمن و آزاد به بازارهای جهانی صادر کنند». 

وی بار دیگر مدعی شد که تحریم‌های آمریکا ظاهرا از روز اول به محصولات غذایی کشاورزی روسیه مربوط نمی‌شود. بلینکن گفت که ایالات متحده اقداماتی را برای رسیدگی به مسائل حمل و نقل و بیمه در طول طرح دریای سیاه انجام داده است. از جمله، نمایندگان آمریکا برای اطمینان از روند تراکنش‌ها توسط بانک‌ها نامه نوشتند.

نخست وزیر اوکراین: کی‌یف سالانه ۵۴.۲ میلیارد دلار برای نگهداری از نیروهای مسلح اوکراین هزینه می‌کند

دنیس اشمیگال، نخست وزیر اوکراین روز پنجشنبه مدعی شد که هزینه های صرف شده توسط کی‌یف برای نگهداری و پشتیبانی از نیروهای مسلح اوکراین بالغ بر ۲ تریلیون گریونا (۵۴.۲ میلیارد دلار) در سال است.

وی یادآور شد که این میزان بیش از درآمدهای بودجه کشور در زمان صلح است که بالغ بر ۱.۳ تریلیون گریونا بوده است. اشمیگال افزود: در حال حاضر، اوکراین به دلیل حمایت مالی شرکای خارجی خود، کمک های مالی و وام های قابل توجهی برای پوشش این هزینه ها دریافت می کند.

نخست وزیر اوکراین گفت: ما حدود ۳۰ درصد از توانایی اقتصاد و تجارت خود را از دست داده ایم. ما ۳.۵ میلیون شغل را از دست داده ایم. در سال اول درگیری نظامی "عملیات نظامی ویژه"، ما ۲۹.۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست دادیم.

به گفته وی، سقوط اقتصاد اوکراین آنقدر قوی نبود که قبلا پیش بینی شده بود.

شورای امنیت روسیه از پذیرش بیش از ۲۳۱ هزار نیروی قراردادی برای ارتش خبر داد

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه روز گذشته با استناد به اطلاعات وزارت دفاع این کشور اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲۳۱ هزار نفر برای خدمت قراردادی در ارتش روسیه از اول ژانویه تا سوم آگوست سال ۲۰۲۳ پذیرفته شده‌اند. 

وی در نشستی در مورد مسائل مربوط به تجهیز مجدد نیروهای مسلح روسیه، یادآور شد که لازم است خدمت قراردادی در ارتش این کشور تا حد امکان معتبر باشد. مدودف گفت: «برای این امر، تصمیمات سازمانی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری در ماه‌های اخیر اتخاذ شده است.»

به گفته وی، به عنوان مثال، سیستم گزینش برای خدمت نظامی قراردادی با توجه به شرایط منطقه عملیاتی در اوکراین تطبیق داده شده و امنیت اجتماعی پرسنل نظامی و خانواده های آنها افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =