تشریح چند نقطه ضعف سریال زخم‌کاری / اشکال در فیلمنامه یا بازیگری است؟

سریال «زخم کاری» در فصل دوم با افول شدیدی روبرو شد و نتوانست همانند فصل اول نظر مخاطبان را به خود جلب کند، موضوعی که انتقادات زیادی را هم در برداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سریال زخم کاری با داستان‌های پر از هیجان، رمز و راز و اکشن در فصل اول توانسته بود خود را به عنوان یک پدیده جدید به مخاطب معرفی کند و از این طریق فروش بالایی را هم کسب کند، ولی این موفقیت نه تنها در فصل دوم سریال تکرار نشد، بلکه با انتقادات زیادی از سوی منتقدان و مردم هم روبرو شد.

بیشتر بخوانید:

ناگفته های مهدویان از زخم کاری / شبیه‌سازی من به حاتمی‌کیا و مخملباف بامزه است

در همین رابطه، حسین سلطان محمدی منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در نقد فیلم زخم کاری اظهار کرد: ما در جامعه شاهد رفتارهای گوناگونی هستیم و جامعه سینمایی معمولا عنوان می‌کنند که یکی از مبانی دریافت داستانی که خلق می‌کنند از جامعه برگرفته شده و آن را بازتاب داده‌اند، اما مباحثی همچون خیانت و روابط مالی نادرست و هرآنچه در این سریال تماشا کردیم را نمی‌توان به عموم جامعه نسبت داد، مگر اینکه بخواهیم آن را به عنوان یک الگوی خاص نشان دهیم و بگوییم این سریال مصداق همان مثلی است که می‌گوید تخم مرغ دزد اگر جلویش گرفته نشود، شتر دزد می‌شود.

وی با اشاره به ضعف فیلمنامه در فصل دوم سریال زخم کاری گفت: ما در هر قسمت از فصل دوم شاهد مرگ، خودکشی و قتل بودیم و مشخص نبود آنچه داستان می‌خواهد بگوید همان زخم عمیقی است که به روح جامعه زده شده یا آسیبی که کاراکتر فیلم به آن دچار شده است.

زخم کاری

سلطان‌محمدی با بیان اینکه شدت خشونت‌ها در فصل دوم بسیار افزایش یافته، اظهار کرد: متاسفانه حداکثر خشونت در این سریال ریخته شده تا مخاطب جذب شود اما باید عنوان کرد که انسان فقط جذب خشونت نمی‌شود و عوامل بسیار دیگری در این زمینه مهم هستند.

منتقد سینما همچنین با اشاره به منفعل بودن نقش پلیس در سریال زخم کاری عنوان کرد: ما در این سریال پلیس را بسیار منفعل می‌بینیم در صورتی که واقعیت به گونه‌ای دیگر است و نیروی انتظامی با توجه به امکاناتی که دارد حداکثر تلاش خود را در جمع‌آوری فساد کرده و هر روز هم اخبار گوناگونی در این زمینه می‌شنویم اما آنچه در این سریال شاهدیم خلاف واقعیت است.

وی همچنین با اشاره به حضور مهران غفوریان در این سریال بیان کرد: چنین بازیگری با پیشینه پر از طنز وقتی ایفای نقش در چنین سریالی را می‌پذیرد، در واقع سختی زیادی را تحمل می‌کند و فارغ از اینکه از پس ایفای آن برآمده یا نه، جسارت ایفای نقش در چنین ژانری خود جای تحسین دارد.

فصل دوم زخم کاری نیاز به شخصیت‌های موثرتری داشت

همچنین، کیوان کثیریان دیگر منتقد سینما در گفت‌وگویی در این باره عنوان می‌کند: کشته شدن تعداد زیادی از کاراکترهای اصلی در فصل یک، دست نویسنده و کارگردان را خالی می‌کند. قصه در فصل دوم نیاز به شخصیت‌های موثرتری داشت تا کشش لازم برای جذاب ماندن یک سریال ۱۳ قسمتی را داشته باشد.

زخم کاری

وی ادامه می‌دهد: در فصل دوم تمرکز قصه روی پسر مالک یعنی شخصیت میثم و مادرش قرار گرفت که به نظرم جواب نداد، چرا که شخصیت میثم و بازیگرش پتانسیل لازم را نداشتند.

کثیریان در پاسخ به این سوال که چرا بازیگرانی که در فصل دوم وارد قصه شدند نتواسنتند با مخاطب ارتباط برقرار کنند، گفت: به نظرم پیچیدگی‌های لازم برای سریالی که می‌تواند جنایی تصور شود در قصه و فیلمنامه وجود نداشت، از زنده بودن مالک آن طور که باید استفاده نشد. این انتخاب کارگردان بود که مالک بازگردد اما می‌توانست از او بهره بیشتری ببرد و حضور مؤثری داشته باشد که شاید در فصل سوم این اتفاق بیفتد.

کثیریان درباره دیگر شخصیت‌های این سریال بیان کرد: شخصیت شفاعت با بازی مهران غفوریان یکی از نقاط مثبت سریال بود. مساله اصلی در اینکه اکثر شخصیت‌ها نتوانستند به قدر کافی جذاب باشند، فیلمنامه سریال بود و اصلاً یکی از نقطه ضعف‌های اصلی این فصل فیلمنامه بود. فیلمنامه باید متریال را به لحاظ قصه و شخصیت پردازی داشته باشد مثلاً به الناز ملک همسر شفاعت، پیچیدگی‌هایی می‌دهد که می‌خواهد به هلدینگ و خیریه وارد شود اما بعد رها می‌شود و در ادامه دیگر نقشی در این مناسبات بازی نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، سریال زخم کاری با عنوان بازگشت به کارگردانی محمدحسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی محمدرضا تخت کشیان در سال ۱۴۰۲ ساخته شد. در این سریال جواد عزتی، رعنا آزادی‌ور، الهه حصاری، مرتضی امینی‌تبار، سعید چنگیزیان، سیدجواد هاشمی، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و الناز ملک به هنرمندی پرداخته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1209385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =