۱۰ سریال رازآلود و مرموز جذاب که اصلا قابل پیش‌بینی نیستند

سریال های تلویزیونی اسرارآمیز زیادی وجود دارد که بینندگان را تا انتهای داستان همواره در حال حدس زدن نگه داشته و هر ایده و سوء ظن اولیه را کاملاً غافلگیر می کنند. ژانر رازآلود و معمایی با استفاده از قالب سریالی برای فاش کردن آرام آرام سرنخ‌ها، کارگذاری نخود سیاه ها، انگیزه‌ها و موارد دیگر در طول هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها، به جذابیت خود روی صفحه‌های کوچک نمایشی خانه ها ادامه داده است و بدین ترتیب، کیفیتی اعتیادآور ایجاد کرده است که در فیلم‌های بلند در دسترس نیست.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، برخلاف فیلم‌های پلیسی و کارآگاهی که به مدت زمان دو ساعت محدود می‌شوند، سریال های اسرارآمیزی مانند Lost به شخصیت‌ها، روابط و مظنونان اجازه می‌دهند تا در حالی که تحقیقات اصلی با تنش بالا در جریان است، در حال پرورش یافتن مانده و انتظار برای افشای نهایی را فراهم کنند.

بیشتر بخوانید:

سریال طنز «بدل» به آنتن شبکه سه برمی‌گردد

سریال های تلویزیونی اسرارآمیز زیادی وجود دارد که بینندگان را تا انتهای داستان همواره در حال حدس زدن نگه داشته و هر ایده و سوء ظن اولیه را کاملاً غافلگیر می کنند. ژانر رازآلود و معمایی با استفاده از قالب سریالی برای فاش کردن آرام آرام سرنخ‌ها، کارگذاری نخود سیاه ها، انگیزه‌ها و موارد دیگر در طول هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها، به جذابیت خود روی صفحه‌های کوچک نمایشی خانه ها ادامه داده است و بدین ترتیب، کیفیتی اعتیادآور ایجاد کرده است که در فیلم‌های بلند در دسترس نیست. برخلاف فیلم‌های پلیسی و کارآگاهی که به مدت زمان دو ساعت محدود می‌شوند، سریال های اسرارآمیزی مانند Lost به شخصیت‌ها، روابط و مظنونان اجازه می‌دهند تا در حالی که تحقیقات اصلی با تنش بالا در جریان است، در حال پرورش یافتن مانده و انتظار برای افشای نهایی را فراهم کنند.

این نمایش رازآلود که تجربه‌ای بسیار تعاملی بین سازنده و بیننده است، دعوتی از بیننده به کار پلیسی و کارآگاهی را فراهم می‌کند و وی را به بررسی دقیق جزئیات و موقعیت‌ها برای شناسایی هر چیزی که عمداً گمراه‌کننده شده است، تشویق می‌کند. برای ارضای این میل ذاتی انسان برای کشف اسرار، تعداد زیادی از سریال‌های معمایی پرتنش و استرس زا که از داستان های پلیسی کلاسیک تا تحقیقات ماوراءالطبیعه را شامل می‌شود، که بینندگان را دائماً با پیچش‌های جدید در حال حدس زدن نگه می دارند. برای کسانی که به دنبال داستان‌های پرتعلیقی هستند که کارآگاه درونی شان را تحریک می‌کنند، سریال های متعددی برای انتخاب وجود دارد که میل به نظریه‌پردازی و نیم خیز نگه داشتن کارآگاهان خانگی روی صندلی هایشان را تغذیه می کنند. بدین بهانه در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ سریال مرموز و اسرارآمیزی آشنا کنیم که از ابتدا تا انتهای خود شما را در حال حدس زدن نگه می دارند.

۱۰- The White Lotus (۲۰۲۱-)

11

نیلوفر آبی سفید یا وایت لوتوس یک مجموعه آنتالوژی غیرقابل پیش بینی و پر پیچ و خم است که در دو فصل خود مخاطبان را دائماً در حال حدس زدن نگه داشته است. این سریال ساخته شده توسط مایک وایت، در هر فصل داستان مهمانان و کارمندان مختلف در استراحتگاه های لوکس لوتوس سفید را دنبال می کند و نشان می دهد که چگونه رفتارهای ناکارآمد و شخصیت های آنها بر یکدیگر تأثیر می گذارد، موضوعاتی که اغلب منجر به مرگ های مرموزی می شود.

این کمدی سیاه که در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار با تحسین منتقدان و رکوردشکنی در زمینه تعداد بینندگان مواجه شد، برای بازیگران بااستعدادش برنده جوایز امی و گلدن گلوب متعددی نیز شده است. این سریال یک طنز خنده دار با شخصیت های پیچیده ای است که از تصویرسازی ساده و کارتونی از افراد ثروتمند و برخوردار اجتناب می کنند. همراه با کمدی، تنش های زیادی در سرتاسر سریال وجود دارد، در شرایطی که مخاطب می داند یک نفر خواهد مرد و هر احتمالی وجود دارد. این سریال در اصل یک سریال کوتاه با فضایی در هاوایی بود، اما محبوبیت زیادش باعث شد HBO سفارش دهد فصل‌های بیشتری در مکان‌های پرزرق و برق جدیدی مانند سیسیل و فصل ۳ در تایلند ساخته شود.

۹- Only Murders In The Building (۲۰۲۱-)

22

سریال فقط قتل های داخل ساختمان یک سریال معمایی در مورد قتل با داستانی غیرقابل پیش‌بینی است که داستان سه کارآگاه آماتور عجیب و غریب را دنبال می‌کند. این سریال بر روی سه همسایه در ساختمان آرکونیا در نیویورک تمرکز دارد که برای بررسی مرگ‌هایی که در محل زندگی‌شان اتفاق می‌افتد، به یکدیگر ملحق می‌شوند و در هر فصل مظنونان و پیچیدگی‌های جدیدی را کشف می‌کنند. این روایت یک داستان سرگرم کننده از یک دوستی بعید و متفاوت سه نفره است.

این سریال اورجینال شبکه Hulu که اولین بار در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، به دلیل شخصیت‌های عجیب و غریب، نویسندگی هوشمندانه، و ترکیبی مبتکرانه از حل پرونده جرم و مضامین دوستی و اجتماع متمایز از دیگر سریال های این ژانر است. چند ستاره مهمان سرشناس نیز در این سریال حضور داشته اند، از مریل استریپ گرفته تا تینا فی و پل راد، اما این سریال هرگز پیدا کردن تازه ترین قاتل را آسان نمی کند. با رویکرد تازه‌اش به ژانر معمایی قتل، فقط قتل‌های داخل ساختمان همچنان به شگفت‌زده و خوشحال کردن مخاطبانش ادامه می دهد، در حالی که شخصیت‌هایش تلاش می‌کنند واقعیت پرونده‌های جدیدی را کشف کنند.

۸- Broadchurch (۲۰۱۳-۲۰۱۷)

33

سریال برودچرچ داستان دو کارآگاه با بازی استادانه دیوید تننت و اولیویا کولمن را دنبال می کند که در مورد قتل تکان دهنده یک پسر جوان در یک شهر ساحلی کسل کننده تحقیق می کنند، شهری که همه ساکنانش یکدیگر را می شناسند. معما و رازآلودگی داستان که بسیار جذاب نیز هست، هیچ احتمالی را نادیده نمی گیرد و داستان هر مظنون به نحوی تراژیک تر از مظنون قبلی است. این سریال یکی از بهترین سریال های با موضوع معمای قتل ساخت بریتانیا با داستان های جنایی مربوط به شهری کوچک و محزون است که در این ژانر بسیار محبوب شده است.

جذابیت Broadchurch در تعلیق فزاینده، شخصیت های غم زده و در عین حال مرموز، و کشش متقال قابل لمس بین تننت و کولمن است. در حالی که فصل‌های بعدی نتوانستند با قدرت و کیفیت فصل اول رقابت داشته باشند، برودچرچ به دلیل بازی‌های خارق‌العاده و معمای غیرقابل پیش‌بینی روایتش، یکی از معمای‌یترین و اعتیادآورترین درام‌های جنایی تاریخ تلویزیون است. ترکیبی از بازیگران باکیفیت، داستان‌های هیجان انگیز و پیچش‌های خیره‌کننده، این سریال را به یکی از بهترین سریال معمایی در سال های اخیر از نگاه طرفداران ژانر معمایی و پلیسی تبدیل کرده است.

۷- Cruel Summer (۲۰۲۱-۲۰۲۳)

44

سریال معمایی نوجوانانه تابستان بی رحم داستان گروهی از نوجوانان را دنبال کرده و عواقب پس از گم شدن یا مرگ یکی از گروه را بررسی می‌کند. داستان فصل اول بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۵ اتفاق می‌افتد و ماجرای ناپدید شدن کیت والیس و بهبود مشکوک موقعیت اجتماعی ژانت ترنر در طول غیبت او را روایت می کند. فصل دوم که در سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ روایت می‌شود، با قتل یک دختر نوجوان آغاز می‌شود و تحقیقاتی را نشان می دهد که اسرار زشتی را در مورد قربانی و دوستانش فاش می‌کند.

تابستان بی‌رحم که به خاطر شخصیت‌های نوجوان پرجزییات و دقیق، داستان‌سرایی خلاقانه در دوره‌های زمانی متعدد و کاوش در آسیب‌های روانی مورد تحسین قرار گرفته، در ادغام عناصر هیجان‌انگیز و درام‌های نوجوانانه در یک داستان رازآلود غیرقابل پیش‌بینی و گیرا بسیار خوب عمل می کند. با بازیگران جوانی در نقش شخصیت‌های اصلی، این سریال توانسته به برخی از مضامین تاثیرگذار و مهم بپردازد و در عین حال مخاطب را با رمز و راز پیچیده و جذاب خود دائماً در حال حدس زدن نگه دارد. تاکنون، هر فصل از این سریال یک پیچش داستانی بزرگ داشته است که حدس زدن آن تا لحظه وقوعش دشوار است.

۶- Lost (۲۰۰۴-۲۰۱۰)

55

زمانی که سریال Lost برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ پخش شد، رویکرد جدیدی را در ژانر درام معمایی ارائه کرد. سریال لاست داستان گروهی از شخصیت‌ها در جزیره‌ای اسرارآمیز پس از یک سانحه هوایی را دنبال می کرد، جزیره ای که در آن با پدیده‌ها و تهدیدهای عجیب و غریبی روبرو می‌شوند. با پیشرفت داستان، مشخص می شود که این جزیره یک مکان معمولی نیست و اسرارآمیزی آن زمانی بیشتر می شود که بازماندگان متوجه می شوند تنها آنها در جزیره نیستند.

چیزی که این سریال را متمایز می‌کرد، تمرکز شدید آن بر توسعه گذشته هر شخصیت از طریق فلاش‌بک‌ها و آمیختن روایت‌های گذشته آن‌ها با اتفاقات عجیب و غریب حاضر در جزیره بود. سریال لاست به شکل جاه طلبانه اما جذابی، عناصر علمی تخیلی، ماوراءالطبیعه و معنوی را با هم ترکیب کرده و رازآلودگی و دسیسه را نیز به این ترکیب اضافه می کند. اگرچه پایان Lost بحث‌برانگیز بود، اما با برخی از نمادین‌ترین پیچش های داستانی تاریخ تلویزیون، آنچه که یک سریال رازآلود می تواند بدست بیاورد را بازتعریف کرد.

۵- Severance (۲۰۲۲)

66

آنچه که به نظر می رسد یک سناریوی ساده در مورد مردی است که تحت یک روش “جداسازی” شرکتی قرار می گیرد تا خاطرات او را بین کار و زندگی شخصی اش تقسیم کند، در سریال جداسازی به یک تریلر معمایی پیچیده تبدیل می شود. این سریال در زیر نمای بیرونی ساده اش، به طور خلاقانه ای به موضوعات هویت، واقعیت، و تعادل بین کار و زندگی می پردازد که همگی از دریچه یک روایت علمی-تخیلی مرموز، توطئه محور دیده می شوند.

زمانی که مارک کارمند شرکت Lumon Industries متوجه تناقضات بین دو نیمه جدا شده خود می شود، تصمیم می گیرد تا مقاصد مخفی کارفرمایش را فاش کند. این داستان خوش دیوانه کننده خود را به عنوان یک سریال اورجینال ثابت می کند که باعث می شود همان مشتاقانه در انتظار فصل دوم سریال باشند تا لایه بعدی اسرار داستان فاش شوند. در جهان این سریال یک حس سوررئالیستی بسیار قابل درک و جذاب وجود دارد، در شرایطی که شخصیت ها تصمیم می گیرند تا برای آزادی که از آن ها سلب شده مبارزه کنند.

۴- Dark (۲۰۱۷-۲۰۲۰)

77

تریلر علمی تخیلی آلمانی بسیار پیچیده تاریک یا دارک، در طی سه فصل مملو از رمز و راز در زمینه تعلیق چند نسلی به بالاترین کیفیت ممکن می رسد. معمای اصلی داستان در سال ۲۰۱۹ شروع می شود، وقتی که کودکانی در شهر ویندن، آلمان ناپدید می شوند، که یادآور ناپدید شدن های سال های گذشته است. آنچه آشکار می‌شود شبکه‌ای درهم از توطئه است که چهار خانواده را به غاری متصل می کند که سفر در زمان را امکان‌پذیر می‌کند و در نهایت اسرار و دروغ‌های شوم مدفون در گذشته، حال و آینده ی این جامعه منزوی را افشا می‌کند.

تماشای دقیق سریال برای درک و حل اسرار فلسفی و جدول زمانی در هم تنیده آن که منجر به پایانی پراحساس می شود ضروری است. در اینجا با داستانی مواجه هستیم که کاوش و پی بردن به آن ساده نیست، اما تماشای چنین داستان بلندپروازانه ای که به شیوه ای رضایت بخش به نتیجه می رسد، خالی از لطف نخواهد بود. سریال Dark با داستان سرایی متراکم و پیچیده و بازیگران فوق العاده اش، یک داستان رازآلود واقعاً منحصر به فرد و جسورانه است.

۳- Manifest (۲۰۱۸-۲۰۲۳)

88

مانیفست که با نام لیست پرواز و مسافران نیز شناخته می شود با معمای کانونی خود در سه فصل که از سال ۲۰۱۸ شروع می‌شود، بینندگان را مجذوب خود کرد، سریالی که در ابتدا در NBC پخش شد و در ادامه نتفلیکس آن را برای فصل آخر احیا کرد. داستان این درام ماوراءالطبیعه زمانی شروع می شود که پرواز ۸۲۶ مونتگو ایر فلایت پس از یک سفر پرتلاطم در نیویورک فرود می آید، اما در کمال ناباوری، از زمان بلند شدن این پرواز، پنج سال غیرقابل توضیح بر جهان گذشته است. این سریال مانند Lost است، از این جهت که زندگی افراد مختلفی را که تحت تاثیر همان پرواز عجیب و غریب قرار گرفته اند را بررسی می کند.

این یک داستان جذاب است که بلافاصله بینندگان را با تمایل به یادگیری بیشتر در مورد چگونگی این اتفاق و معنای آن به خود جذب می کند. در حین بررسی اوج های احساسی مرتبط با تمرکز بر روابطی که به دلیل ناپدید شدن مسافران دچار آسیب شده است، سریال مانیفست با فاش کردن آرام سرنخ هایی در مورد ارتباط هواپیما با نیروهایی قوی تر، رازآلودگی داستان را بیشتر می کند. این سریال از طریق ایجاد توازن در باب درامی مبتنی بر شخصیت‌های قوی و افشاگری های ماورایی موفق به جذب مخاطب می‌شود.

۲- Yellowjackets (۲۰۲۱-)

99

با Lost، Manifest و اکنون جلیقه زردها، به نظر می رسد سوار شدن به هواپیما شرایط را برای یک داستان رازآلود و مرموز فراهم می کند، پدیده ای که جذابیت این سریال ها تاییدی بر آن به نظر می رسد. سریال Yellowjackets که یکی از بهترین سریال های سال ۲۰۲۳ در نظر گرفته می شود، نبرد ناامیدانه یک تیم فوتبال دخترانه اهل نیوجرسی برای بقا را در طول ۱۹ ماه در طبیعت وحشی بعد از سقوط هواپیمایشان، روایت می کند. در کنار آشکار شدن مشکلات و دشواری هایشان در گذشته، جلیقه زردها زندگی امروزی بازماندگان این سانحه را که اکنون بالغ شده‌اند، نیز به تصویر می کشد و نشان می‌دهد که ماه‌های اقامت در جنگل چطور آنها را تغییر داده و چه رازهای ترسناکی را در طی این سال ها بین خود نگه داشته اند.

این سریال جذاب و رضایت بخش است، در حالی که نزول ترسناک نوجوانان رنج کشیده به ورطه خشونت را با اشاراتی به عناصر ماوراء الطبیعی نشان می دهد، سریالی که عمداً بسیاری از عناصر را مبهم باقی می گذارد تا حدس و گمان در مورد آنچه واقعاً برای این دختران قبل از نجاتشان رخ داده است را در بالاترین حد ممکن نگه دارد. همچنین لحظات کمدی تاریکی در این سریال برای افزودن لایه های بیشتری به داستان جذابش وجود دارد.

۱- True Detective (۲۰۱۴-)

10

به عنوان یک سریال آنتالوژی، کارآگاه حقیقی هر فصل خود را از نو اختراع می کند، اما هیچ کدام از این فصول به موفقیت فصل اول در سال ۲۰۱۴ با بازی متیو مک کانهی و وودی هارلسون در نقش کارآگاهانی مشکل دار و ناکاملی که در حل یک پرونده قتل در لوئیزیانا با هم کار می کنند، نمی رسد. رمز و راز در جدول‌های زمانی تکه تکه‌ای نهفته است که به گذشته‌های معیوب کارآگاهان نگاه می‌کنند. در حالی که سریال بیشتر نگاهی به این دو مرد است، اما همزمان یک داستان معمایی نیز هست که به طرز بی نقصی فاش می شود و تئوری پردازی های بسیاری از طرفداران را در پی دارد.

تصویرسازی جذاب از تمایلات خود ویرانگری این همکاران به درامای داستان می افزاید، مناسباتی که مسیر تحقیقات را به خطر می اندازد، در شرایطی که به نظر می رسد قتل های شوم با گذشته یکی از کارآگاهان مرتبط است. نیمه درام جنایی و نیمه گوتیک جنوبی، فصل اول سریال کارآگاه حقیقی به شدت دلهره‌آور و بهترین فصل این سریال است، سریالی که هر فریم را با تعلیق محسوسی اشباع می‌کند که باعث می‌شود تا زمان افشای تکان‌دهنده پایانی داستان، بیننده در حال حدس زدن در مورد واقعیت ماجرا باشد.

منبع: روزیاتو

انتهای پیام/

کد خبر: 1231976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =