یک تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز یک تیر برابر با ۲۲ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز یک تیر برابر با ۲۲ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

بیشتر بخوانید:

۲۹ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

۴۴۰م: هون ها که اوایل دهه ۴۴۰ میلادی توسط ارتش ایران (زمان پادشاهی یزدگر دوم) از قفقاز شمالی به بالکان رانده شده بودند، در جنگ کاتالون در نزدیکی رودخانه لوآر در فرانسه (که از بیستم تا ۲۲ ژوئن سال ۴۵۱ میلادی طول کشید) از واحدهای مشترک رومی (ایتالیایی)، فرانک (فرانسوی) و ژرمن (آلمانی) شکست خوردند و به سرزمین مجارستان (که به نام آنان هونگری = هنگری نامیده می شود) قانع شدند. فرماندهی هون ها را در جنگ کاتالون، «آتیلا» برعهده داشت. پیش از یزدگرد دوم، شاپور دوم (ذوالاکتاف) هون ها را که در شمال منطقه فرارود (طبق نظر جغرافیون آمریکایی؛ آسیای میانه) قصد ورود به ایرانزمین را کرده بودند درهم شکسته، و فراری داده بود. ایرانیان عهد باستان شدیدا با مهاجرت اقوام با تمدن و فرهنگ ضعیف و منش بدور از اخلاقیات به ایرانزمین مخالف بودند و در طول سیردریا (رود سیحون) به مرکزیت خجند پادگانهای متعدد به نام مرزبان تاسیس کرده بودند که تا پایان کار یزدگرد سوم پابرجا بودند و حذف این پادگانها به طوایف آلتائیک فرصت داد که نخست به فرارود و سپس به چند نطقه دیگر ایرانزمین مهاجرت و بعضا تعرض کنند.

۶۵۴م: شهر کرمان در نخستین روز تابستان سال ۶۵۴ میلادی (در آن سال؛ ۲۲ ژوئن و برابر یکم تیرماه) به تصرف عرب درآمد که «مجاشع بن مسعود سلمی» فرماندهی آنان را بر عهده داشت. مولف تاریخ «منتظم ناصری» وقوع این رویداد را سال ۶۵۱ میلادی مطابق سال ۳۱ هجری ذکر کرده است.

۱۳۱۳م: رضا شاه که از ترکیه دیدار می کرد یکم تیرماه ۱۳۱۳ پس از بازدید و مشاهده طرز کار خبر گزاری آناتولی در این کشور، تصمیم گرفت که ایران دارای یک خبرگزاری مشابه آن شود و تصمیم خود را به دولت ابلاغ کرد. در اجرای این تصمیم، خبر گزاری پارس ۵۰ روز بعد (۱۹ مرداد ۱۳۱۳ خورشیدی) آغاز بکار کرد و به پوشش خبرهای داخلی (عمدتا موسسات دولتی) و گزارشهای سایر کشورها (عمدتا به صورت ترجمه از خبرگزاری های خارجی و رادیوهای مربوط) پرداخت.

۱۹۸۱م: بیست و دوم ژوئن ۱۹۸۱ (یکم تیرماه ۱۳۶۰) آیت الله خمینی پس از دریافت نامه اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، ابوالحس بنی صدر را از ریاست جمهوری ایران بر کنار کرد. بنی صدر قبلا خود را پنهان کرده بود که بعدا گزارش شد با کمک مجاهدین خلق از ایران خارج شده و به دولت فرانسه پناه برده است. بنی صدر پیش از انقلاب هم در فرانسه بود که با هواپیمای آیت الله خمینی به ایران بازگشته بود و دارای مقام و منزلت شده بود.

۱۳۶۰م: یکم تیرماه ۱۳۶۰ (ژوئن ۱۹۸۱) علی اصغر امیرانی ناشر مجله خواندنیها و صاحب یک چاپخانه بزرگ در تهران و در آن روز ۶۵ ساله، به حکم قاضی شرع دادگاه انقلاب در زندان قصر اعدام شد.

امیرانی که کار مطبوعاتی خودرا از روزنامه اطلاعات آغاز کرده بود و به مدت چهار دهه خواندنیها را منتشر می ساخت متهم شده بود که با اسرائیل و نیز سازمان اطلاعات و امنیت ایران (ساواک) ارتباط داشت و به خواست شاه و در جهت تحکیم پایه های سلطنت پهلوی مقاله می نوشت. امیرانی چهل روز پس از پیروزی انقلاب دستگیر ولی در تیرماه سال ۱۳۵۸ آزاد شده بود. وی چند ماه بعد بار دیگر بازداشت و این بار پس از محاکمه اعدام شد. «عفو بین المللی» که یک سازمان غیردولتی است در پی دومین بازداشت امیرانی، به حمایت از او دست به تلاش زده بود که شرح آنها در رسانه ها منعکس شده است.

۱۶۶۸م: ۲۳ ژوئن زادروز فیلسوف، تاریخدان و سخنران ایتالیایی «جیوانی باتیستا ویکو» است که در سال ۱۶۶۸ به دنیا آمده بود و ۷۶ سال عمر کرد. وی که از اندیشمندان دوران روشنگری اروپاست ایرانیان عهد باستان را به راستگویی ستوده و آنان را مردمی به دور از ریا و تزویر و پرهیزگار از تعدّی به حقوق دیگران خوانده و در رساله خود «در اهمیت راستی و حقیقت»، این موارد را ذکر کرده و در فصلی از این رساله با آوردن مثل هایی از منش ایرانیان باستان ثابت کرده است که اعتقاد و عادت به راستی و حقیقت باعث سازندگی و خلاقیّت می شود که حاصل آن ارتقاء تمدن بشری است. وی نوشته است که مدنیّت رفیع ایرانیان عهد قدیم نتیجه عادت وسواسانه آنان به راستگویی و درستکرداری و اندیشه نیک بود. «ویکو» آموزش اخلاقیات و مراقبت در رعایت دقیق آنهارا بزرگترین تکلیف و رسالت هر حکمران و مدیرت جامعه قرارداده است.

۱۹۰۴م: انتشار منظم ستون «ژورنال» در روزنامه ها را ژوئن ۱۹۰۴ ذکر کرده اند زیرا که یک روزنامه آمریکایی ۲۲ ژوئن این سال به خوانندگانش اطلاع داد که از شماره ۲۵ ژوئن ستون های «ژورنال» دایر می کند و این ستونها توسط سردبیر و روزنامه نگاران قدیمی تر (که خوانندگان با نامشان آشنا بودند) نوشته خواهند شد و حاوی مطالبی از جمله مشاهدات روزمره، شرح مسافرت و تداعی و برداشتشان از خبرها، تشریح سابقه رویدادها به علاوه بیان نظر، احساس و عواطف خود نسبت به برخی از آنها و انعکاس ضعف ها و قوّت ها، یادآوری ها، ترسیم وضعیت روزگار، بازتاب کارهای ماندنی، انتقال دانش، و آموزش عمومی خواهند بود. باید دانست که قبلا در جراید چنین مطالبی به صورت پراکنده و غیر منظم انتشار می یافت که این روزنامه آمریکایی آنها را به صورت منظم و روزانه درآورد، دیگران اقتباس کردند و جهانی شده است.

۱۳۴۰م: در ایران، در نیمه دوم دهه ۱۳۴۰، آن زمان که دکتر علی اصغر صدر حاج سیدجوادی سردبیر روزنامه اطلاعات بود، چنین ستونهایی در این روزنامه تحت عنوان «پنج ستون از پنج نویسنده» دایر شد و مدتها ادامه یافت که با رفتن او از روزنامه، این ستون ها هم تعطیل شد. دکتر علی اصغر صدر حاج سیدجوادی که از فعالان بنام انقلاب سال ۱۳۵۷ بود در فرانسه زندگی می کند. وی در زمان حکومت دکتر مصدق جناح سیاسی معروف به «نیروی سوم» را به وجود آورده بود.

۱۷۵۶م: ۲۲ژوئن سال ۱۷۵۶ به دستور سراج الدین «نواب بنگال» ۱۴۶ شبه نظامی انگلیسی را در یک اطاق کوچک حبس کردند (که برخی از آنان را از سوراخی که در سقف ایجاد کرده بودند به داخل اطاق و بر سر دیگران افکنده بودند) و این عمل باعث خفه شدن ۱۲۳ تن از انگلیسی ها شد. مورخان انگلیسی در تالیفات خود از این اطاق به عنوان «سوراخ سیاه جهنم» نام برده اند.

۱۸۱۵م: در تاریخ فرانسه «۲۲ ژوئن» یاد آور دو بار تسلیم شدن این کشور در برابر نیروی خارجی است. ۲۲ ژوئن سال ۱۸۱۵، فرانسه پس از شکست در جنگ واترلو تسلیم نیروهای اتحادیه (کشورهای متحد بر ضد ناپلئون - آلمان و انگلستان - شد. ناپلئون، خود سه روز پس از این شکست تسلیم شده بود که به جزیره سنت هلن تبعید شد و در همانجا در حبس خانگی انگلیسی ها درگذشت.

۱۹۲۲م: فیلد مارشال «سر هنری ویلسون» که در جنگهای برمه، افریقای جنوبی و جنگ جهانی اول در جبهه فرانسه شرکت کرده و مدالهای متعدد به دست آورده بود ۲۲ ژوئن سال ۱۹۲۲ در لندن توسط جمهوری خواهان ایرلند ترور شد.

۲۰۰۳م: ۲۰ژوئن ۲۰۰۳ ( ۳۰ خرداد ۱۳۸۲) اصول ۴۰۰ گانه قانون اساسی «کشورهای متحده اروپا» که برای تدوین آن ۱۰۵ نماینده و مشاوران آنها ۱۶ ماه تلاش کرده بودند در اجلاس سران این ممالک که در یونان برگذار شده بود تایید شد. در این اجلاس قرار بر این شد که یک سال بعد، این طرح در بروکسل مورد بررسی نهایی قرار گیرد و سپس برای تصویب توسط یکایک کشورهای عضو به این ممالک ارسال شود و رای گیری درباره آن در هرکشور، از طریق رفراندم و یا پارلمان صورت گیرد، و این کار بیش از سال ۲۰۰۷ طول نکشد. این طرح در چند کشور تصویب شد ولی فرانسویان و هلندی ها آن را رد کردند. با این وضعیت، طرح آینده مبهمی پیدا کرد.


۲۰۰۴م: نیویورک تایمز در شماره ۲۱ ژوئن ۲۰۰۴ خود گزارش خبرنگارانش «سومینی سنگوپتا» و «دکستر فیلکینز» در عراق را چاپ کرده بود که نوشته بودند: دولت موقت عراق به ریاست ایاد علاوی که بیش از یک دهه همکار «سیا» بوده است بررسی اعلام حکومت نظامی، این بار تحت عنوان «حالت فوق العاده و اعمال مقررات مربوط» در برخی نواحی عراق را تحت بررسی قرار داده که آن را پس از انتقال قدرت در سی ام ژوئن به اجرا درآورد. طبق این گزارش، این مقررات شامل تحمیل ساعات منع رفت و آمد شبانه، منع برگزاری اجتماعات و تظاهرات خیابانی (دمونستراسیون)، بازرسی و دستگیری بدون مجوز قاضی دادگاه، بازداشت نامحدود بدون ابلاغ اتهام و ... خواهد بود. ایاد علاوی گفته است که کمیسیونی مرکب از چند وزیر را مامور بررسی اعلام حالت فوق العاده در برخی از نقاط عراق کرده است. هدف مقابله با ناامنی است.


۲۰۰۴م: سی. بی. اس - یک شبکه تلویزیونی آمریکا ۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ به نقل مطالب سایت «القاعده در شبه جزیره عربستان» تحت عنوان صوت الجهاد پرداخت و گفت که به ادعای این سایت اینترنتی، پلیس سعودی سمپات القاعده لباس و خودرو با مارک پلیس در اختیار عوامل القاعده گذارده بود و آنان به لباس پلیس در آمده و در مسیر فرودگاه ریاض اقدام به بازرسی اتومبیلها کرده، پال جانسون آمریکایی را یافته، به اتومبیل دیگر منتقل ساخته و ربوده بودند.


۲۰۰۴م: در پی پخش مصاحبه یک ساعته بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق آمریکا در ۲۰ ژوئن ۲۰۰۴ با شبکه A.B.C که در آن بسیاری از ضعف های جامعه این کشور را رو کرد و تلویحا از جورج بوش به انتقاد پرداخت، عوامل حزب جمهوریخواهان حمله به او را از سر گرفتند و حتی بر ضد او به دادن آگهی تبلیغاتی به تلویزیونها دست زدند!.

۲۰۰۵م: مجله آمریکایی «جی کیو» در شماره ژوئیه ۲۰۰۵ خود که دوشنبه ۲۰ ژوئن انتشار یافت مصاحبه با پنج نظامی آمریکایی از ایالت پنسیلوانیا از جمله جسی داوسن۲۵ ساله، جاناتان ریز ۲۲ ساله و شان ا'شی را که ده ماه زندانبان سلول صدام حسین در عراق بوده و به وطن باز گشته بودند منتشر ساخت که وسیعا در رسانه های آمریکا نقل شده بود و شبکه های تلویزیونی، خود جداگانه با این نظامیان که درجه گروهبانی دارند مصاحبه کرده بودند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =