تلاش چین برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی جهان تا ۲۰۳۰

چین با وجودی که تا همین اواخر در زمینه خودروسازی در جهان حرف زیادی برای گفتن نداشت، به یکباره به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان خودروی جهان تبدیل شده و در این راستا، از آلمان پیشی گرفته است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ خودروسازان چینی هرگز به خاطر خودروهای بنزینی یا دیزلی با کیفیت خود در جهان مطرح شده‌اند و همیشه خودروسازان آمریکایی، اروپایی و حتی آسیایی محبوبیت بیشتری داشتند. اما از زمانی که چین در طرح‌ها و عملیات رو آوردن به انرژی‌های تجدیدپذیر پیشتاز شده است، به شدت روی وسایل نقلیه برقی متمرکز شده و دولت و شرکت‌های خصوصی میلیاردها دلار برای تحقیق و توسعه این خودروها پول تزریق می‌کنند.

و نتیجه این شده که چین هم‌اکنون به دومین صادرکننده بزرگ خودرو در جهان پس از ژاپن تبدیل شده است، زیرا صادرات خودروی این کشور در ۹ ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته ۵۵/۵ درصد افزایش یافته است. با این اوصاف می‌توان گفت که بعد از مساله تلاش و سرمایه‌گذاری عظیم چین روی خودروسازی، تقاضای رو به رشد خارج از کشور برای خودروهای چین، باعث این رشد شده است.

طبق آمار انجمن خودروسازان چین، این کشور در سال گذشته 3/11 میلیون خودرو به سایر کشورها صادر کرده است. این رقم برای آلمان برابر با 2/61 میلیون دستگاه است که در مقایسه با سال 2021 معادل 10 درصد رشد می‌شود.

در همین راستا، خودروهای انرژی جدید چین آلمان را به جایگاه سوم سوق داد. بر اساس آخرین داده‌های انجمن خودروسازان چین، این کشور بین ژانویه تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ حدود 2/11 میلیون خودرو صادر کرده است. در حالی که طبق گزارش انجمن صنعت خودروی آلمان، در همین مدت، آلمان 1/91 میلیون خودرو در خارج از کشور فروخته است.

زمان اعلام نتایج قرعه کشی محصولات ایران‌ خودرو مشخص شد

به گفته دبیر کل انجمن خودروهای مسافربری چین، خودروهای الکتریکی در حال تبدیل شدن به محرک جدید صادرات خودروی چین هستند. خودروهای مبتنی بر انرژی جدید یا NEV ساخت چین از نظر فناوری، قیمت و مدل بسیار رقابتی هستند.

شرکت چینی «نتا» اولین مدل خودروی خود را در ماه اوت گذشته به بازار عرضه کرد، اما صادرات این شرکت تا اواسط سپتامبر (یعنی حدود یک ماه و نیم بعد) به ۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید. این امر موجب شد که صادرات خودروی چین در سپتامبر به رکورد ۱۸ هزار و ۵ دستگاه برسد.

به گفته معاون اجرایی و دبیر کل انجمن خودروسازان چین، بخش خودروهای مبتنی بر انرژی‌های نوی این کشور به شدت رقابتی شده است و در حدی است که می‌تواند تقاضای متنوع جهانی را برآورده کند.

وی دلیل این موفقیت را نتیجه سال‌ها حمایت صنعتی دانست و گفت: دولت چین در دهه گذشته حمایت خود را از بخش خودروسازان به میزان قابل توجهی افزایش داده است و زمانی که کل جهان با بحران تراشه مواجه شد، صادرات این خودروها افزایش یافت که این موضوع قدرت زنجیره کامل صنعتی این کشور را نشان می‌دهد.

مدیر کل قطعات خودروی ژجیانگ چانوف در چین نیز می‌گوید: صنعت قطعات خودرو نیز به موازات افزایش صادرات خودرو، سود زیادی می‌برد. این صنعت نیز تاکید بیشتری روی توسعه قطعات خودروی مبتنی بر انرژی‌های نو دارد تا بتواند از حداکثری این بازار رو به رشد استفاده کند.

رتبه اول چه کشوری است؟

رتبه اول صادرات خودرو در جهان ژاپن است. هرچند هنوز آمار مربوط به تعداد خودروهای صادراتی ژاپن در کل سال 2022 موجود نیست، اما در جریان 11 ماه خودروسازان این کشور موفق به صادرات بیش از 3/2 میلیون خودرو شده‌اند.

البته باید گفت که آمار خودروهای صادراتی ژاپن در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ افت شدیدی داشته است. این کشور در سال ۲۰۲۱ موفق به صادرات ۳/۸۲ میلیون خودرو به بازار بین‌المللی شده بود.

راه برای چین باز می‌شود

افت صادرات خودروهای ژاپنی از یک سو و رشد پرشتاب صادرات خودروهای چینی از سوی دیگر، نشان می‌دهد جایگاه این دو کشور به‌زودی در جدول عوض خواهد شد. با ادامه این روند، مسلما در سال‌های پیش رو چین عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی جهان را از آن خود خواهد کرد.

 شرکت کارگزاری خدمات مالی Citic Securities پیش‌بینی می‌کند که میزان صادرات خودروی چین تا سال ۲۰۳۰ به ۵/۵ میلیون دستگاه خواهد رسید که البته ۲/۵ میلیون دستگاه به پیشرانه برقی مجهز خواهند بود.

خودروسازان چینی در مقطع کنونی روی کشورهای جنوب آسیا و بازارهای در حال توسعه تمرکز کرده‌اند. به‌بیان دیگر، هنوز خبری از حضور پررنگ برندهای چینی در کشورهای پیشرفته نیست

کد خبر: 1168036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =