باید اینترنت‌های مختلف برای مخاطبان مختلف تنظیم شود

مارتین کوپر، پدر تلفن همراه، نگران است که اختراع ۵۰ ساله او منجر به از بین رفتن حریم خصوصی و اعتیاد انسان‌ها به رسانه‌های اجتماعی شده است. او معقتد است که برای هر مخاطب باید اینترنت خاص خودش تنظیم شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مارتین کوپر در سال ۱۹۷۳ زمانی که اولین تماس خود را با یک تلفن قابل حمل دستی برقرار می‌کرد، فقط نگرانی این را داشت که آیا این دستگاه یک کیلویی کار می‌کند یا خیر. اما بعد از گذشت چند دهه، او ابراز نگرانی می‌کند که تلفن همراه هم‌اکنون به دستگاهی قدرتمند در جیب همه افراد جهان تبدیل شده و دیگر حریم خصوصی‌ای برای هیچ کس باقی نگذاشته است.

مارتین کوپر ۹۴ ساله در سخنرانی اخیرش در کنگره جهانی موبایل گفت: نظر من این است که در دنیای امروزی دیگر هیچ حریم خصوصی وجود ندارد، زیرا همه چیز در مورد ما در جایی ضبط می‌شود و برای کسی که قصد مغرضانه داشته باشد، همیشه راهی برای دستیابی به اطلاعات ما وجود دارد.

وی با بیان اینکه طراحی و قابلیت‌های جدید تلفن همراه واقعا برایش شگفت‌آور است، افزود که این فناوری بهترین روزهای خود را سپری می‌کند و امیدوار است که در زمینه‌هایی چون آموزش و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی از این هم پیشرفته‌تر شود.

بهترین گوشی‌های هوشمند 2022 از نگاه خریداران

کوپر در سال ۱۹۵۰ از موسسه فناوری ایلینوی فارغ‌التحصیل شد و هفت سال بعد مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته مهندسی برق گرفت. در دهه ۱۹۷۰ تلفن‌های ماشینی همه‌گیر بودند. این تلفن‌ها به باتری خودرو وصل می‌شدند و از طریق کانال‌های رادیویی تماس‌های خروجی برقرار می‌کردند. البته به سختی کار می‌کنند، اما کوپر پتانسیل این فناوری را دید و آن را از حوزه انحصاری خودرو خارج کرد و به دست مردم داد. او در سال ۱۹۷۳ زمانی که در شرکت موتورولا مشغول به کار بود، تلفن همراه دستی را اختراع و در سال ۱۹۸۳ آن را به بازار عرضه کرد. اولین گوشی تلفن همراه بی‌سیم اصلی DynaTAC 8000X شرکت موتورولا بود که کوپر برای برقرار تماس در سوم آوریل ۱۹۷۳ استفاده کرد. این تماس به شروع انقلاب تلفن همراه کمک کرد.

کوپر بخش اعظم دهه 1990 را صرف ارائه نسخه تجاری گوشی تلفن همراه به بازار کرد و به راه‌اندازی صنعت ارتباطات بی‌سیم و همراه با آن، انقلابی جهانی در نحوه برقراری ارتباط، خرید و یادگیری در جهان کمک کرد.

تلفن همراه اصلی اندازه یک آجر یک کیلویی با یک آنتن بلند بود که در زمان خود دستگاهی شگفت‌انگیز به شمار می‌آمد، اما دستگاه‌های امروزی کاملا متفاوت با نسخه اصلی خود هستند و این موضوع کوپر را شگفت‌زده می‌کند. کوپر زمانی ایده ساخت تلفن همراه را در سر پروراند که در فیلم دیک تریسی، ساعت مچی مبتنی بر امواج رادیویی را دید. او آینده‌ای را تصور می‌کند که بدن انسان، تلفن‌های همراه را شارژ می‌کند.  اگرچه این موضوع خیلی شبیه به داستان‌های علمی-تخیلی است، دانشمندان نمونه اولیه فناوری‌هایی را توسعه داده‌اند که قادر به مهار گرما از بدن هستند تا بتوانند از آن برای تامین انرژی ابزارهای پوشیدنی مانند ساعت‌های هوشمند استفاده کنند.

کوپر در این مورد می‌گوید: ما غذا می‌خوریم و انرژی تولید می‌کنیم. پس چرا از انرژی‌مان برای تامین برق ابزارهایی مانند گوشی همراه و ساعت مچی استفاده نکنیم؟

حریم خصوصی؛ دغدغه اصلی

کوپر با وجودی که از قابلیت‌ها و پیشرفت‌های گوشی همراه بسیار راضی است، اما از مسائل اخلاقی آن از جمله حریم خصوصی ابراز نگرانی می‌کند. در اروپا، جایی که قوانین سختگیرانه‌ای برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها وجود دارد، کارشناسان نگران اپلیکیشن‌ها و تبلیغات دیجیتالی هستند که فعالیت کاربران را ردیابی می‌کنند و به فناوری و سایر شرکت‌ها اجازه می‌دهند تا اطلاعات بسیار کاملی از کاربران خود تهیه کنند.

کوپر گفت: مشکل حریم خصوصی حل خواهد شد، اما نه به راحتی. اکنون افرادی هستند که می‌توانند مکان شما را تخمین بزنند و می‌دانند که با چه کسی تماس گرفته‌اید و در اینترنت به چه اطلاعاتی دسترسی داشته‌اید.

وی همچنین از استفاده کودکان از گوشی‌های هوشمند ابراز نگرانی کرد و گفت که این مساله نیازمند محدودیت‌هایی است. به نظر می‌رسد که باید اینترنت‌های مختلف برای مخاطبان مختلف تنظیم شود.

او افزود: کودکان پنج ساله می‌توانند از اینترنت با هدف یادگیری استفاده کنند، اما ما نمی‌خواهیم آنها به محتوای مستهجن و مسائلی که از آن سر درنمی‌آورند، دسترسی پیدا کنند.

کوپر در مورد نحوه استفاده‌اش از تلفن همراه گفت که با این ابزار ایمیل‌هایش را چک می‌کند و گاهی نیز برای یافتن اطلاعات مربوط به حل و فصل مشاجرات میز شام، در اینترنت جستجو می‌کند. او می‌گوید: با این حال، خیلی چیزها هست که من هنوز یاد نگرفته‌ام. مثلا هنوز نمی‌دانم که تیک‌تاک چیست و چه کاربردهایی دارد.

کد خبر: 1173182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =