تفسیر غزل حافظ/ ای نسیمِ سحر آرامگهِ یار کجاست

برای گرفتن فال حافظ و تعبیر و تفسیر آن باید علم و سواد کافی داشت. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا هر روز تفسیر یکی از غزل های حافظ شیرازی را برایتان بگذاریم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، برای گرفتن فال حافظ و تعبیر و تفسیر آن باید علم و سواد کافی داشت. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم تا هر روز تفسیری یکی از غزل های حافظ شیرازی را برایتان بگذاریم. امروز ۲۳ تیرماه غزل شماره ۱۹ می‌پردازیم:

فال حافظ/ سحرگه ره روی در سرزمینی

ای نسیمِ سحر آرامگهِ یار کجاست / منزلِ آن مهِ عاشق کُشِ عیار کجاست
شبِ تار است و رهِ وادی ایمن در پیش / آتشِ طور کجا موعدِ دیدار کجاست

هر که آمد به جهان نقشِ خرابی دارد / در خرابات بگویید که هشیار کجاست
آن کس است اهلِ بشارت که اشارت داند / نکته ها هست بسی محرمِ اسرار کجاست

هر سرِ موی مرا با تو هزاران کار است / ما کجائیم و ملامتگرِ بیکار کجاست
باز پرسید ز گیسوی شکن در شکنش / کاین دلِ غمزده سرگشته گرفتارِ کجاست

عقل دیوانه شد آن سلسله مشکین کُو / دل ز ما گوشه گرفت ابرویِ دلدار کجاست
ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی / عیش بی یار مهیا نشود یار کجاست

حافظ از بادِ خزان در چمنِ دهر مرنج / فکرِ معقول بفرما گُلِ بی خار کجاست

شرح و تفسیر غزل شماره ۱۹ دیوان حافظ شیرازی

شرح و تفسیر بیت یکم

ای نسیمِ سحر آرامگه یار کجاست / منزلِ آن مهِ عاشق کُشِ عیار کجاست

ای نسیم سحری ، آرامگاه یار یعنی استراحتگاه یار کجاست . و منزل آ ماه عاشق کش کحاست . یعنی منزل و خانه جانان عاشق کجا است . [ آرامگه = مخفف آرامگاه به معنی محل آرامش و قرار . عاشق کش = آنکه عاشق را به هلاکت می رساند . عیار = مبصر]

شرح و تفسیر بیت دوم

شبِ تار است و رهِ وادی ایمن در پیش / آتشِ طور کجا موعدِ دیدار کجاست

شب تاریک است و وادی ایمن در پیش ، آتش طور کجا است و وعده دیدار کجا . مراد از شب تار ، شب تاریک فراق است و وادی ایمن در پیش ، یعنی سالک راه عشقیم و از آن منقطع نمی شویم و مراد از موعد دیدار ، وعدۀ وصل جانان است .

وادی ایمن = اسم دره مشهور و معین است که حق تعالی در آنجا به حضرت موسی (ع) تجلّی کرد .

طور = هر کوه را طور گویند مثل جبل ، ولی در اینجا مراد طور موسی است . که تجلی در آنجا واقع است . حضرت موسی از قوم فرعون فرار کرد و به مدینه رفت . و مدینه مملکت شعیب پیغمبر است . در آنجا به یک روایت هشت سال و به روایتی دیگر ده سال ، چوپانی حضرت شعیب را کرد . و شعیب پیغمبر در ازاء این خدمت یکی از دختران خود را به نکاح موسی درآورد . حضرت موسی (ع) بعد از سالها آرزوی صله رحم کرد و با زن خود به طرف مصر یعنی وطن اصل اش حرکت کرد . از حکمت خدا ، آن شب زن موسی که حامله بود احساس دردی کرد . اتفاقاََ شب سردی بود و احتیاج به آتش پیدا کردند . حضرت موسی (ع) در همان موقع ناگهان به جانب طور نگاه کرد و آتشی از دور به نظرش رسید . این نور ، نور تجلّی حق تعالی بود که موسی آن را به صورت آتش دید . به زنش گفت : شما اینجا باشید و من می روم آتش بیاورم . این را گفت و متوجه طرف آتش گشت . همین که به محل آتش رسید . کلام حضرت حق تعالی را شنید . ( آیه ۳۰ ، سوره قصص )

شرح و تفسیر بیت سوم

هر که آمد به جهان نقشِ خرابی دارد / در خرابات بگویید که هشیار کجاست

هر که به این دنیا آمد . نقش خرابی می پذیرد یعنی علائم فنا همراه اش است زیرا خالی از تغییر نیست . در خرابات بپرسید که هشیار کیست ؟ یعنی در عالم فانی کیست که پیمانۀ اجل را نوش نکرده و با سکرات موت مست نگشته و از این دنیا نرفته است . حاصل کلام اینکه ، هر که به دنیا می آید علائم فنا همراه اش است و باقی نمی ماند و اندکی بعد می رود همانطور که ورود به میخانه مستلزم نوشیدن باده و مست گشتن است . [ نقش خرابی = علائم فنا، زیرا هر که به این جهان می آید متغیر است و انواع اشکال را پیدا می کند . پس هر چیزی که متغیر باشد حادث و فانی است . خرابات = میخانه را گویند ولی در اینجا منظور عالم فانی است.]

شرح و تفسیر بیت چهارم

آن کس است اهلِ بشارت که اشارت داند / نکته ها هست بسی محرمِ اسرار کجاست

آن کس لایق مژده و شایسته بشارت است که اهل اشاره باشد یعنی آن کس لایق مژده وصال جانان است که به رموز عشق وارد باشد . چون عالم عشق نکات بسیار دقیق دارد . محرم اسرار کجا است؟ یعنی عالم عشق، اسرار زیاد و نکات فراوان دارد . کو محرمِ اسرار که با او مکالمه کنیم . [ محرم اسرار = کسی که شایستگی نگهداری اسرار کسی را داشته باشد ]

شرح و تفسیر بیت پنجم

هر سرِ موی مرا با تو هزاران کار است / ما کجائیم و ملامتگرِ بیکار کجاست

خطاب به جانان می گوید : نوک هر موی من با تو هزاران کار دارد . یعنی هر مویِ سرِ من هزار تعلق به تو دارد . با این وصف ما کجاییم و ملامتگر بیکار کجاست . حاصل کلام اینکه ما به تو هزار گونه علاقه و پیوند داریم . اما سرزنش کننده ، ذره ای علاقه به تو ندارد یعنی آن ملامتگر بیکار هیچ گونه علاقه و دلبستگی به تو ندارد . [ سرِ موی = نوک موی . ملامت گر = سرزنش کننده . ]

شرح و تفسیر بیت ششم

باز پرسید ز گیسویِ شکن در شکنش / کاین دلِ غمزده سرگشته گرفتارِ کجاست

از گیسوی چین و شکن دارش بپرسید که دل غگین من کجا سرگردان و گرفتار است . یعنی دل من اسیر گیسوی معشوق است و معلوم نیست کجا در انبوه پیج و خم آن حیران و گرفتار مانده است .

شرح و تفسیر بیت هفتم

عقل دیوانه شد آن سلسله مشکین کُو / دل ز ما گوشه گرفت ابرویِ دلدار کجاست

عقل مان دیوانه شد. کو سلسله زلفِ مشکین جانان که با آن زنجیرش کنیم مبادا که فسادی تولید کند . دل مان هم از ما کناره گرفته یعنی از ما جدا شده است . ابروی جانان کجا است . شاید آن جا باشد. [ ز ما گوشه گرفت = از ما اعراض کرده و گوشه ای انتخاب کرده است . ابروی دلدار کجاست = کجاست آن گوشه ابروی دلدار تا ببینیم آیا دل آنجا است ]

شرح و تفسیر بیت هشتم

ساقی و مطرب و می جمله مهیاست ولی / عیش بی یار مهیا نشود یار کجاست

تمام اسباب و وسائل مجلس عیش حاضر و آماده است. اما زندگی بدون یار مهیا نمی شود . پس کجاست یار که عشق با او مکمل شود . یا بدون یار ، زندگی برای مان گوارا نیست . کجاست یار که عیش با او مهیا و گوارا باشد. [ مهیا = حاضر شده ]

شرح و تفسیر بیت نهم

حافظ از بادِ خزان در چمنِ دهر مرنج / فکرِ معقول بفرما گُلِ بی خار کجاست

ای حافظ، در چمن دنیا از جدایی و فراق آزرده مباش . فکر معقول این است که گل بی خار کجاست . یعنی واقعیتهای جهان را بپذیر . زیرا که گل بی خار و گنج بدون افعی و شادی بدون غم در دنیا وجود ندارد. [ مراد از باد خزان ، فراق و هجران است و مراد از چمن دهر، دنیاست]

انتهای پیام/

کد خبر: 1189352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =