اعمال شب و روز دوم ماه رجب

ماه رجب یکی از ماه‌های حرام است که میلاد امام علی (ع) و مبعث پیامبر (ص) در آن واقع شده است و عبادت و شب‌زنده‌داری در این ماه بسیار مورد تأکید است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، پیامبر اکرم (ص) در اهمیت ماه رجب می‌فرماید: در آسمان هفتم فرشته‌ای با نام «داعی» وجود دارد که در هر شب این ماه تا صبح می‌گوید: خوشا بحال تسبیح‌کنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرداران خدا. خدای متعال می‌فرماید: همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، فرمانبردار کسی هستم که فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشایش هستم. ماه ماه من بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر کسی در این ماه من را بخواند او را اجابت می‌کنم و هر کس از من بخواهد به او می‌دهم و هر کس از من هدایت بخواهد او را هدایت می‌کنم. این ماه را رشته‌ای بین خود و بندگانم قرار دادم که هر کس آن را بگیرد به من می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

اعمال شب و روز سوم ماه رجب

اعمال شب دوم

رسول خدا (صَلَّی اللهُ عََلیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) فرمودند: هرکس در شب دوم ماه رجب ده رکعت نماز گزارد و در هر رکعت بعد از حمد یک بار سوره ی کافرون بخواند، خداوند همه ی گناهان کبیره و صغیره او را بیامرزد و او را تا سال آینده از نمازگزاران نویسد و از نفاق بری می شود و شب ولادت امام دهم حضرت هادی (عَلَیه ِالسَّلام) به قول ابن عباس سنه ی ۲۱۲ واقع شده.

همچنین، سیدبن طاووس رحمه الله می نویسد: در برخی کتاب‌های عبادات آمده است که پیامبر اکرم-صلّی اللّه علیه و آله و سلّم-فرمود:

هر کس در شب دوم ماه رجب ده رکعت نماز-در هر رکعت «فاتحة الکتاب» و سوره‌ی «قُلْ یا أَیُّهَا اَلْکافِرُونَ» یک بار-بخواند،

غَفَرَ اللَّهُ لَهُ کُلَّ ذَنْبٍ صَغِیرٍ وَ کَبِیرٍ وَ کَتَبَهُ مِنَ الْمُصَلِّینَ إِلَی السَّنَةِ الْمُقْبِلَةِ وَ بَرِئَ مِنَ النِّفَاقِ

خداوند همه‌ی گناهان کوچک و بزرگ او را می‌آمرزد و تا سال آینده از نمازگزاران می‌نویسد و از نفاق و دورویی پاک و مبرّا می‌گردد.

۱۰ رکعت نماز یعنی ۵ نماز دو رکعتی (مانند نماز صبح)
-می توان این نماز را نشسته یا در حال حرکت و راه رفتن خواند.
-عزیزانی که سوره کافرون را حفظ نیستند می توانند قرآن را بدست بگیرند یا از روی تلفن همراه بخوانند.

اعمال روزهای ماه رجب

یکی از اعمال ماه رجب ذکر «لا اله الا الله» است و اینکه این ذکر را روزی هزار مرتبه تکرار کنیم، همچنین خواندن سوره توحید در همه روزهای ماه رجب بسیار سفارش شده به این صورت که در طول یک ماه صد یا هزار یا ده هزار مرتبه سوره مبارکه توحید قرائت شود. ذکر استغفار از دیگر اعمال توصیه شده در روزهای ماه رجب است به این صورت که هر روز ذکر «استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب الیه» را صد مرتبه بگوییم و در پایان روز صدقه بدهیم. همچنین هر روز صبح ۷۰ مرتبه و شب نیز ۷۰ مرتبه بگوییم «استغفرالله و اتوب الیه». از دیگر اذکار توصیه شده در ماه رجب گفتن ذکر «استغفرالله ذوالجلال و الاکرام من جمیع الذنوب و الانام» است. روزه از دیگر اعمالی است که برای ماه رجب توصیه شده به این صورت که یا همه روزهای ماه رجب را روزه بگیرد و یا روزهای پنجشنبه و جمعه و شنبه روزه بگیرد. خواندن دعا از دیگر اعمال توصیه شده ماه رجب است. دعای «یا من ارجوه لکل خیر» به عنوان دعای ماه رجب توصیه شده که هر روز خصوصاً بعد از هر نماز خوانده شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1215412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
      0 0
      سلام