۱ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

امروز یک خرداد است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز یک خرداد است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویدادها:

۸۱۳م: دهه سوم ماه مه در سال ۸۱۳ میلادی نیرویی مرکب از ۳۰ هزار داوطلب ایرانی که از خراسان به حرکت آمده بود تا مأمون را که از جانب مادر، ایرانی بود خلیفه عباسی کند و به این ترتیب، ایران به استقلال خود نزدیک شود، در حاشیه شهر ری (تهران امروز) سپاه امین به فرماندهی علی بن عیسی بن ماهان را درهم شکست و به همدان فراری داد.


۱۳۰۷م: یکم خرداد سال ۱۳۰۷ قانون اعزام محصل به اروپا به تصویب مجلس شورا رسید. طبق این قانون قرار شده بود که هر سال دست کم یکصد محصل ایرانی برای تحصیل در دانشگاههای کشورهای اروپایی به این قاره اعزام شوند.


۱۶۴۰م: تاریخ ورود نخستین چاپخانه به ایران را ۲۲ ماه مه سال ۱۶۴۰ میلادی (۳۶۷ سال پیش) نوشته اند. این ماشین چاپ (مدل گوتنبرگ) توسط یک ایرانی ارمنی به منظور نصب در جلفای اصفهان وارد ایران شده بود. در آن زمان شهر اصفهان پایتخت ایران و شاه صفی رئیس کشور بود.

گوتنبرگ آلمانی که یک زرگر بود دستگاه چاپ خود را در دهه ۱۴۴۰ تکمیل کرده بود. قرنها پیش از او چینی ها دستگاه چاپ بلوکی ساخته بودند.

۱۹۵۲م: ۲۲ مه ۱۹۵۲ اندرو مکس ول روزنامه نگار انگلیسی در مقاله ای درباره رقابت ۵۲ سال پیش آمریکا با انگلستان بر سر بازارهای نفت، با توجه به درگیری انگلستان با ایران ، نوشته بود که آمریکا با استفاده از فرصتی که این درگیری به دست داده است بر بازارهای نفت که قبلا، عمدتا در دست ما بود مسلط شده و از این پس شرکت نفت انگلستان عاجز از رقابت با کمپانی های آمریکایی است و این، در تاریخ معاملات نفت نقطه ای است بدون باز گشت.


۱۷۶۲م: ۱۹ مه سال ۱۷۶۲ زادروز «یوهان گوتلب فیچته (فیکته) Johann Gotleb Fichte» از فلاسفه ایده آلیسم آلمان است که در ماه مه ۱۷۶۲ به دنیا آمد. وی که ۵۲ سال عمر کرد از افکار «کانت» تاثیر گرفت ولی «هگل» تحت تاثیر افکار او بود. یوهان که پسرش امانوئل هرمان نیز فلسفه دان بود تعریف تازه ای بر شجاعت نوشته است که به فرضیه فیتچه (فیکته و تلفظ فرانسوی: فیشته) معروف شده است.

 ۱۱۷۶م: ۲۰ ماه مه سال ۱۱۷۶میلادی افراد الدعوه الجدیده (شاخه عرب جنبش اسماعیلیه) شب هنگام در چادر صلاح الدین ایوبی که درحاشیه حلب (قدیمی ترین شهر سوریه و دومین شهر فعلی این کشور از نظر جمعیت) استقرار یافته بود به عنوان هشدار، خنجر و نوشته ای گذارده بودند که از محاصره نظامی پایگاه آنان دست بردارد.

۱۸۹۱م: نوزدهم مه سال۱۸۹۱ «اسوالد بولکهOswald Boelke» پدر تاکتیک جنگهای هوایی و فردی که جنگ هواپیما با هواپیما در آسمان را وارد مرحله عمل ساخت در آلمان متولد شد. وی در ماه مه ۱۹۱۶ (ماه تولد خود) ۱۱ هواپیمای انگلیسی را در آسمان فرانسه سرنگون ساخته بود. بولکه که ۲۸ اکتبر ۱۹۱۶ (دوران جنگ جهانی اول) بر اثر برخورد هواپیمایش در آسمان با هواپیمای معاونش (معاون فرمانده اسکادران) کشته شد چند کتاب آموزش فنون جنگ هوایی را تالیف کرده که معروفترین آنها کتاب «دیکتا» است که تا اواسط جنگ جهانی دوم تدریس می شد. در زمان بولکه، نبرد جنگنده ها مراحل ابتدایی خود را طی می کرد و هواپیماها تکمیل نشده بود و از آنها عمدتا برای انداختن بمب استفاده می شد. بولکه عنوان قهرمانی آلمان را به دست آورده است. 

۱۹۴۰م: در ماه مه سال ۱۹۴۰ فرانسه که به همراه انگلستان بر سر لهستان به دولت هیتلر اعلان جنگ داده بود در زیر زنجیر تانکهای آلمان معروف به پانزر (واحد و یا تیپ زرهی) داشت له می شد. نیروهای آلمانی در همین ماه پس از تصرف هلند و بلژیک، از خط دفاعی ماژینو که ارتش فرانسه به آن چشم امید دوخته بود، به آسانی گذشته بودند. از نظامیان کمکی انگلستان به فرانسه هم کاری ساخته نشد و این نیرو در ماه ژوئن با یک بی نظمی بی سابقه و تحمل تلفات از دونکرک فرار کردند.

۲۰۰۴م: من موهان سینگ ۲۲ ماه مه ۲۰۰۴ به معرفی حزب کنگره ملی هند نخست وزیر تازه این کشور شد. وی نخستین سیک هندی است که نخست وزیر این کشور می شود. برخلاف پیش بینی محافل غربی، وی تاکید کرد که دولت او کنترل صنایع معین را از دست نخواهد داد، بانکها همچنان زیر نظر مستقیم دولت خواهند بود (غیر دولتی نخواهند شد) و کمپانی های دولتی به جای غیر دولتی شدن به صورت رقابتی اداره خواهند شد (کاری که چین کرده است) و جز برای توسعه، به آنها کمک دولتی نخواهد شد (اگر زیان بدهند تعطیل خواهند شد) و دولت او از پیروان یک فرقه مذهبی برضد فرقه دیگر حمایت نخواهد کرد و به این ترتیب از پدید آمدن برخوردهای مذهبی شدیدا جلوگیری خواهد شد.

 ۲۰۰۴م: حمله هوایی شبانه در ۱۹ مه ۲۰۰۴ به مراسم عروسی قبیله «بو فهب» در منطقه مجرب الدیب (ایالت انبار عراق، ایالتی که فلوجه هم در آنجا قرار دارد) واقع در ۱۸ کیلومتری مرز سوریه که منجر به قتل ۴۵ تن از جمله نوازندگان و خواننده مراسم شده بود، طبق گزارش آژانسهای خبر رسانی بر خشم و افسردگی اعراب در همه کشورها افزوده و موضوع تفسیر بسیاری رسانه ها شده بود. برخی از مفسران عرب در اظهار نظرهایشان اشاره به تحریم نفتی سال ۱۹۷۳ کرده و گفته بودند: چه فرق است میان خون عرب مصری و خون عرب عراقی، چرا دولتهای عربی صاحب نفت، این بار بمانند پاییز ۱۹۷۳ دست به تحریم صدور نفت خود نزده اند؟!. در آن سال، پس از آغاز جنگ رمضان (اکتبر ۱۹۷۳) سران عرب گفته بودند: نفت که از خون سرباز عرب که بر شن های صحرای سینا می ریزد عزیزتر نیست، پس آن را به سوی غرب می بندیم تا از اسرائیل حمایت نکند، و بستند ، و با نشان دادن این اراده، جهان غرب و به ویژه آمریکا را دچار دشواری شدید کردند و جنگ صحرای سینا پایان یافت. چرا سران دولتهای عربی این بار سکوت کرده اند؟. اگر باز هم تعلل و تسامح کنند؛ این شبهه در عوام الناس عرب به یقین تبدیل خواهد شد که در آن روز با این اطمینان که در لحظه حساس، شوروی در برابر غرب خواهد ایستاد، به آن کار دست زدند.


۲۰۰۴م: ۲۲ ماه مه ۲۰۰۴ شبکه تلویزیونی «پی بی اس» مصاحبه بسیار طولانی «چارلی رز» با «باب وود وارد» روزنامه نگار آمریکایی را که عمدتا در باره جورج بوش (پسر) بود پخش کرد که وود وارد ضمن آن گفت: بوش با این که می داند پس از اشغال نظامی عراق، اسلحه کشتار و جمعی شواهدی دال بر ارتباط رژیم صدام با القاعده به دست نیامده و رسوایی شکنجه عراقی ها در ابو غریب چهره آمریکا را در جهان کدر ساخته است ؛ هنوز تصور می کند کاری که در عراق کرده و ادامه استقرار نیروی ۱۳۰ هزار نفری آمریکا در عراق درست بوده است و هیچ کس نمی تواند او را از آن چه که در مغزش می گذرد و تصور می کند که درست است منصرف کند، حتی پدرش ـ جورج بوش اول. وود وارد گفت که از مقامات کاخ سفید شنیده است که آنان و همچنین ژنرال پاول وزیر امورخارجه وقت پیش از حمله نظامی به عراق، بارها به بوش گفته بودند که تا بازرسان سازمان ملل به کار خود در عراق ادامه دهند و رسما وجود اسلحه کشتار جمعی را اعلام نکنند دستور حمله به عراق را صادر نکند و اگر شورای امنیت پس از دریافت گزارش رسمی بازرسان دایر بر وجود اسلحه اقدامی نکند، آن وقت دستور حمله را بدهد، که گوش نکرده بود. او نمی داند که دمکراسی فقط انتخابات نیست، اتخاذ تصمیمات و انجام کارها پس از مشورت با کارشناسان مربوط، اصحاب نظر و توجه به مندرجات مطبوعات هم گوشه دیگری از دمکراسی است.

 ۱۹۹۶م: ناو هواپیمابر دیزلی ۸۴ هزار تنی به نام «آمریکا» به شماره ردیف ۶۶ که در سال ۱۹۹۶ باز نشسته شده بود در ماه مه ۲۰۰۵ در یک نقطه عمیق و نامعلوم اقیانوس اطلس و نه چندان دور از ساحل شرقی آمریکا توسط عوامل نیروی دریایی این کشور و طبق برنامه غرق شد(عکس بالا). این ناو که از سال ۱۹۶۴ وارد عملیات نظامی شده بود قرار بود در سال ۱۹۷۵ (در زمان حکومت جرالد فورد) به ایران فروخته شود و خرید جنگنده های اف ـ ۱۴ با همین هدف بود که دولت کارتر با توجه به اعتراض کشورهای عربی منطقه خلیج فارس، با انجام چنین معامله ای مخالفت کرد.

۱۹۶۰: زمین لرزه ای به شدت ۹ و نیم ریشتر در جنوب شیلی روی داد. این شدیدترین زمین لرزه ای که در تاریخ ثبت شده است.

۱۹۶۱: در این روز از ماه مه سال ۱۹۶۱ ماهواره شوروی «ونرا ـ۱» به عنوان نخستین شیئ ساخت بشر به ستاره ونوس رسید و اطلاعات جالبی از مواد متشکله اطراف ونوس را به زمین مخابره کرد. ده سال بعد در همین روز روس ها ماهواره «مارس ـ۲» را به سوی مریخ فرستادند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =