۱۳ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۳ خرداد برابر با ۳ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز،  امروز ۱۳ خرداد برابر با ۳ ژوئن تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۱۲ خرداد در تاریخ چه گذشت؟

مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

۱۳ خرداد ۱۳۶۶
ارتش جمهوری اسلامی عملیات «نصر ۲» را در منطقه عملیاتی میمک با رمز «یاحسین مظلوم(ع)» آغاز کرد. این عملیات با هدف آزادسازی بلندی های مشرف بر راه های ارتباطی دشمن اجرا شد.

۱۳ خرداد ۱۳۶۶
روزنامه انگلیسی زبان بین المللی «هرالدتریبیون» در مقاله ‏ای جنگ تحمیلی و معرفی عراق به ‏ عنوان آغازگر جنگ، تاثیر انقلاب اسلامی و شروع جنگ تحمیلی در تغییر مواضع و رفتارهای کشورهای عراق و آمریکا را مورد بررسی قرار داد و نوشت: عراق زمانی آمریکا را به ‏عنوان دشمن یاد می‏ کرد اما امروز سران بغداد منافع و سیاست ‏های همسو و هم ‏جریان با غرب پیدا کرده ‏اند؛ اینک آمریکا منافع خود را در بغداد جست وجو می‏ کند.

۱۳ خرداد ۱۳۶۶
آلمان غربی به متجاوز بودن رژیم بعث عراق در جریان جنگ تحمیلی علیه ایران، اعتراف کرد.

۱۳ خرداد ۱۳۴۲
امام خمینی با افشای ارتباط دوستانه محمدرضا پهلوی با رژیم صهیونیستی در سخنرانی کوبنده ای در مدرسه فیضیه قم فرمودند: «ای جناب شاه من به تو نصیحت می کنم، دست بردار از این کارها، آقا اغفال می کنند تو را. من میل ندارم که یک روز اگر بخواهند تو بروی همه شکر کنند... اگر دیکته می دهند دستت و می گویند بخوان، در اطرافش فکر کن ... نصیحت مرا بشنو... روابط مابین شاه و اسراییل چیست که سازمان امنیت می گوید از اسراییل حرف نزنید... مگر شاه اسراییلی است ؟»

۱۳ خرداد ۱۳۴۲
مردم تهران و قم با حضور در تظاهرات گسترده ای به مناسبت عاشورای حسینی حمایت خود را از امام خمینی اعلام داشتند و جنایت های حکومت پهلوی را محکوم کردند. خیابان رو به روی کاخ مرمر در تهران و مدرسه فیضیه قم، مرکز اصلی اجتماع مردم بود.

۱۳ خرداد ۱۳۳۴
نمایندگان مجلس شورای ملی به کابینه ابراهیم حکیمی(حکیم الملک ) که ۱۲ اردیبهشت تشکیل شده بود، رای اعتماد ندادند.

۱۳ خرداد ۱۳۳۰
نیروهای حکومتی، سید مجتبی نواب صفوی رهبر فداییان اسلام را دستگیر و ۲۰ ماه زندانی کردند.

۱۳ خرداد ۱۳۲۶
کوردل هال وزیر امور خارجه وقت آمریکا اعلام کرد که ارتباط و اعطای کمک های نظامی و سیاسی به ایران در جهت منافع آمریکاست.

۱۳ خرداد ۱۳۲۱
محمد شایسته وزیر مختار ایران در واشنگتن، در دیدار با «جان هی» وزیر امورخارجه آمریکا از وی خواست یک مشاور اقتصادی را برای اصلاح امور اقتصادی ایران معرفی کند.

۱۳ خرداد ۱۳۲۱
مراسم سالگرد جشن استقلال آمریکا در سفارت این کشور در تهران برگزار شد، نخست وزیر و جمعی از اعضای هیات دولت در این مراسم شرکت داشتند.

۱۳ خرداد ۱۳۰۹
فرمان برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس قانونگذاری صادر شد. مجلس هشتم، ۲۴ آذر ۱۳۰۹ خورشیدی گشایش یافت و در ۲۵ دی همان سال رسمیت یافت.

۱۳ خرداد ۱۳۰۳
آرتور میلسپو رییس کل مالیه ایران به مجلس شورای ملی رفت و با آیت الله سیدحسن مدرس دیدار کرد.

۱۳ خرداد ۱۳۰۳
آیت الله خالصی زاده در سخنانی در مسجد شاه(مسجد امام خمینی) تهران، علیه رضا خان مطالبی ایراد کرد و مردم را به مخالفت همگانی علیه وی فراخواند.

۱۳ خرداد ۱۳۰۲
نخستین گروه از افسران ایرانی در ارتش انتخاب و برای تحصیل به فرانسه فرستاده شدند، یک افسر به نام سرهنگ احمدخان نخجوان از تیپ گارد پیاده، برای تحصیل در رشته هواپیمایی و فراگرفتن فن خلبانی اعزام شد. وی نخستین ایرانی به شمار می رود که گواهینامه خلبانی دریافت کرده است.

۱۳ خرداد ۱۳۰۰
کلنل محمدتقی پسیان با دستور احمدشاه قاجار، از امور حکومتی کناره گیری کرد اما همچنان در مقام فرماندهی نیروهای نظامی خراسان باقی ماند.

۱۳ خرداد ۱۳۰۰
وزارت امور خارجه انگلیس در مکاتبات بسیاری از شرکت نفت ایران و انگلیس خواست تا شرکت آمریکایی کمپانی استاندارد اویل را به مشارکت در نفت ایران دعوت کند.

۱۳ خرداد ۱۲۹۹
احمد شاه قاجار پس از هشت ماه سفر به کشورهای اروپایی، به تهران بازگشت و دو هفته بعد، وثوق الدوله از کار کناره گیری کرد. وثوق الدوله پیش از سفر شاه در اعلامیه ای با انتشار خبر سفر او به اروپا، از امضای قراردادی میان دولت های ایران و انگلیس پرده برداشته بود.

۱۳ خرداد ۱۲۸۷
محمدعلی شاه قاجار ستاد کار خود را به پادگان باغشاه انتقال داد و از آن پس شهر تهران حالت جنگی به خود گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1142938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =