حوضچه‌های مرگبار زیر دریا که آبزیان را از بین می‌برند

دانشمندان حوضچه‌های عظیم آب نمکی را در اعماق دریای سرخ کشف کرده‌اند که هر چیزی که وارد آنها می‌شود را به سرعت می‌کشد یا فلج می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه میامی آمریکا حوضچه‌های عظیمی آب نمک را در اعماق دریای سرخ کشف کرده‌اند که هیچ موجود زنده‌ای را در خود نگه نمی‌دارد.  آنها معتقدند که این کشف، سه راز بزرگ در جهان را رمزگشایی خواهد کرد؛ بینش جدیدی در مورد چگونگی شکل‌گیری اقیانوس‌ها، اسرار حیات فرازمینی و درمان بالقوه برای مبارزه با سرطان.

زندگی در حومه این حوضچه‌های مرگبار در جریان است، اما فقط کافی است که موجود بدبختی وارد این منظقه شود؛ بلافاصله می‌میرد و تبدیل به ترشی می‌شود.

مطالعه‌ای که در مجله زمین و محیط زیست نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که این استخرهای آب نمک کمیاب، سرنخ‌های خوبی را درباره تغییرات آب و هوایی هزاران ساله به دست خواهند داد و حتی می‌توانند منشاء حیات روی زمین را کشف کنند.

استخرهای آب نمک در اعماق دریا

استخرهای آب نمک دریاچه‌های بسیار شوری هستند که در کف دریا تشکیل می‌شوند. آنها به دلیل فقدان شدید اکسیژن و وجود سطح کشنده‌ای از نمک، یکی از خشن‌ها و ناشناخته‌های سیاره ما به شمار می‌روند. این حوضچه‌ها همچنین به دلیل میکروب‌های شدیددوست شناخته شده‌اند و از این رو، چگونگی شروع زندگی در زمین و تکامل زندگی در جهان‌های مملو از آب را شرح می‌دهد. جانور شدیددوست یا فرین‌دوست یا اکستریموفیل به گروهی از ارگانیسم‌ها گفته می‌شود که در محیط‌های خشن و شدید فیزیکی یا شیمیایی - که عموما بیشتر انواع زیست در آنها ناممکن است - زندگی می‌کنند.

استخرهای آب نمک فقط در اعماق سه دریا وجود دارند؛ خلیج مکزیک، دریای مدیترانه و دریای سرخ. تصور می‌شد که تمام این استخرها حداقل در 25 کیلومتری ساحل قرار دارند، اما با کشف اولین استخرهای مشابه در خلیج عقبه، منطقه شمالی دریای سرخ، این فرضیه غلط از آب درآمد. دریاچه‌های نمکی در این منطقه در فاصله دو کیلومتری از ساحل قرار دارند.

دانشمندان حوضچه‌های آب نمک را در دو کیلومتری زیر سطح دریای سرخ در طی یک سفر اکتشافی در سال 2020 با استفاده از یک وسیله نقلیه زیر آبی از راه دور کشف کردند. استخرهای آب نمک جدید NEOM نامگذاری شده‌اند.

محققان می‌گویند: در این عمق زیاد، معمولا حیات زیادی در بستر دریا وجود ندارد. با این حال، استخرهای آب نمک منطقه‌ای غنی از زندگی هستند؛ فرش ضخیمی از میکروب با تنوع بالا هستند که غذای بسیاری از آبزیان دریا به شمار می‌روند.

درک زندگی روی زمین

این استخرها ممکن است به دلیل نزدیکی به ساحل، از روان‌آب‌هایی درست شده باشند که از خشکی به سمت دریا جریان پیدا کرده و مواد زمینی را در ترکیب شیمیایی خود دارد. در نتیجه، می‌توانند به عنوان آرشیوی از سونامی، سیل و زلزله در هزاران سال پیش، اطلاعات خوبی را بدهند.

پیامدهای این کشف به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا این استخرهای نمکی همچنین می‌توانند اکتشافات میکروبی را به همراه داشته باشند که ممکن است در نهایت به توسعه دارو و درمان‌های جدید منجر شود. به عنوان مثال، میکروارگانیسم‌های اعماق دریا که در استخرهای آب نمک زندگی می‌کنند، قبلا مولکول‌هایی با اثرات ضدباکتریایی و ضدسرطانی تولید کرده‌اند و در مقیاس کیهانی، می‌توانند در کشف اسرار حیات فرازمینی راهگشا باشند.