کشف بقایای زن و مردی که 2500 سال پیش با زبان طلا دفن شده‌اند

بقایای مرد و زنی که ۲ هزار و 500 سال پیش با صفحات ورق طلا به جای زبانشان دفن شده بودند، در خارج از قاهره مصر کشف شد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ باستان‌شناسان در خارج از قاهره، اجسادی را در مقبره‌های جداگانه کشف کردند که متعلق به یک زن و مرد ۲ هزار و 500 سال قدمت دارند و در تابوت‌های آهکی دفن شده‌اند. نکته جالب در مورد این اجساد، وجود یک ورق طلا به جای زبان است. بقایای مرد به خوبی حفظ شده و مهر و موم مقبره‌اش سر جایش باقی مانده و حاوی چندین اثر هنری از جمله کوزه‌ای که امعا و احشای جسد در آن قرار می‌گیرد، سوسک سرگین غلتان –که مصری‌ها آن را مقدس می‌دانستند- و اوشابتی است. اوشابتی تندیس‌های کوچکی برای مراسم به خاکسپاری در مصر باستان بودند که بخش مهمی از این مراسم را تشکیل می‌دادند. این تندیس‌ها به عنوان نمادی برای خدمتکاران در هنگام مرگ گذاشته می‌شدند تا جایگزین ازیریس (ایزد جهان زیرزمینی و زندگی پس از مرگ در اساطیر مصر) باشند و شخص مرده را در جهان باقی یاری کنند. نام اوشابتی به معنای «پاسخگو» است.

کشف بقایای زن و مردی که 2500 سال پیش با زبان طلا دفن شده‌اند

کشف بقایای زن و مردی که 2500 سال پیش با زبان طلا دفن شده‌اند

با این حال بقایای زن در وضعیت خوبی نیست و نشانه‌هایی وجود دارد که قبر او توسط دزدان قبر باز شده است.

محققان دانشگاه بارسلونا در مطالعات خود اعلام کردند که قدمت این مقبره‌ها به دوره دودمان بیست و ششم مصر برمی‌گردد که واپسین دودمان بومی مصر باستان تا پیش از فتح شدن این کشور به دست هخامنشیان در ۵۲۵ پیش از میلاد بود. این دودمان در حدود ۶۸۵ پیش از میلاد بنیاد نهاده شد و از آنجا که خاستگاه و پایتخت فرعون‌های آینده این دودمان شهر سائیس بود، گاه به دوره استقرار آنها دوره سائیت هم گفته می‌شود.

کشف بقایای زن و مردی که 2500 سال پیش با زبان طلا دفن شده‌اند

در مصر باستان هنگام تشییع جنازه، روی زبان مردگان یک ورقه طلا می‌گذاشتند تا مطمئن شوند شخص در جهان بعدی با ازیریس صحبت می‌کند. گفته می‌شود که ازیریس بر جهان اموات حکومت می‌کند و در مورد ارواح مردگان قضاوت می‌کند. اعتقاد بر این بود که زبان طلا به مردگان امکان می‌دهد تا ازیریس را متقاعد کند تا به روح آنها رحم کند.

باستان‌شناسان هنوز نمی‌دانند که این زن و مرد چه کسانی هستند، اما از آنجا که مقبره‌های آنها در کنار هم قرار دارند، احتمالا با هم نسبتی داشته‌اند. جمجمه مرد هنوز به خوبی حفظ شده و زبان طلایی به وضوح از دهان او دیده می‌شود.

باستان شناسان 402 مجسمه اوشابتی را از جنس سفال با لعاب قلع، به همراه مجموعه‌ای از حرزها یا بلاگردان‌های کوچک و مهره‌های سبز با بقایای مرد پیدا کردند.

آنها حدس می‌زنند که زبان خود شخص توسط مومیایی‌کنندگان برداشته شده و زبان طلا در هنگام مراسم تشییع جنازه به جای آن قرار گرفته است.

کد خبر: 1121253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =