۱۰ تیر در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۰ تیر برابر با ۱ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۱۰ تیر برابر با ۱ جولای تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

بیشتر بخوانید:

۹ تیر در تاریخ چه گذشت؟

۴۲۵پیش از میلاد:تا اول ژوئیه سال ۴۲۵ پیش از میلاد، دیگر برحکمران ایرانی مصر مسلم شده بود که آتنی ها بار دیگر به تحریک مصریان بر ضد امپراتوری ایران دست زده بودند. مصریان در یکصدمین سال حکومت ایرانیان بر آنان، در پرداخت مالیات به حکمران ایرانی مصر تعلل می کردند و این تعلل که به تدریج عمومیت یافته بود سوء ظن حکمران را برانگیخته بود و در این زمینه دست به بررسی گسترده زده بود. تحقیقات حکمران به این نتیجه رسیده بود که محرک مصریان در این نافرمانی و کارشکنی، آتنی ها بودند که با دولت ایران به دلیل حمایت از اسپارتی ها دشمنی داشتند. آتنی ها از دیر زمان با مصریان داد و ستد داشتند و با کشتی های خود به بنادر مصر رفت و آمد می کردند. به علاوه، مصر دارای جوامع کوچک آتنی بود. در آن زمان میان اسپارت و آتن جنگ بود و دولت ایران با کمک مالی، ارسال اسلحه، تدارکات و کشتی از اسپارتی ها حمایت می کرد و سرانجام همین کمکها باعث پیروزی اسپارت شد.این جنگها که سالها طول کشید، در تاریخ به «جنگهای پلوپونز/ Poloponnesian War» معروفند که «توسیدس Thucydides» مورخ، گزارشگر عینی این جنگها بود و تحت همین عنوان تاریخ مشهور خود را نوشت.

آتنی های آن زمان دولت ایران را «امپریالیست» می خواندند که این اصطلاح از همان زمان باقی مانده و رواج یافته است.

۲۰۰۴م: ۲۸ژوئن ۲۰۰۴ دکتر فریبرز امینی استاد روانپزشکی دانشگاه کالیفرنیا و رئیس یک انستیو در سانفرانسیسکو به همان نام و کاشف « تداوم رابطه ذهنی با خاطرات کودکی » و صاحب فرضیه « ریشه محبت و علاقه مندی، وفاداری ناشی از آن و بقاء حس دوست داشتن » پریروز در ۷۳ سالگی در سانفرانسیسکو بر اثر حمله قلبی درگذشت. وی در تهران به دنیا آمده بود.

۷۷۶پیش ازمیلاد:تاریخ ورزش و مسابقه های ورزشی به ۳۴ قرن پیش باز می گردد، اما بازی های المپیک از یکم ژوئیه سال ۷۷۶ پیش از میلاد (دو هزار و ۷۸۴ پیش) آغاز شد و به طور منظم تا سال ۳۹۳ میلادی که به فرمان «تئودوسیوس» امپراتور روم ممنوع شد ادامه یافت. دور جدید بازیهای المپیک از سال ۱۸۹۶ از سر گرفته شده است. تقویم نگاران پس از محاسبات دقیق، یکم ژوئیه سال ۷۷۶ پیش از میلاد را به دست داده اند.

نخستین دور تازه این مسابقه ها پنجم آوریل ۱۸۹۶ در یونان، زادگاه این مسابقه ها، از سرگرفته شد، دومین دور آن در سال ۱۹۰۰ در پاریس و از آن پس هر چهار سال یک بار در یک کشور انجام می شوند. مسابقه ها به دو صورت انجام می شوند: تابستانی و زمستانی.

۱۷۸۸م:ژان ویکتور پونسله Jean - Victor Poncelet ریاضی دان معروف فرانسوی که به عنوان بنیادگذار هندسه تحلیلی شناخته شده است اول ژوئیه ۱۷۸۸ به دنیا آمد و ۲۲ دسامبر سال ۱۸۶۷ درگذشت.

بنای هندسه تصویری (پروژکتیو) از پونسله است که در ارتش ناپلئون یک افسر مهندس بود و در جریان عقب نشینی از روسیه به اسارت روسها در آمده بود و در طول اسارت به تکمیل علم هندسه همت گمارد. تنظیم و فرموله کردن اصل تداوم و یافتن قطب و خط میان قطبین نیز از پونسله است.

۱۳۸۶ش:۱۲ تیر ماه ۱۳۸۶ (سوم ژوئیه ۲۰۰۷) روزنامه های تهران، اسوشیتدپرس (خبرگزاری غیر انتفاعی روزنامه های آمریکا)، شبکه تلویزیونی سی بی اس، سرویس های خبری بی.بی.سی، لس آنجلس تایمز و چند رسانه دیگر به طور غیر منتظره خبر از توقیف مجدد روزنامه «هم میهن» چاپ تهران دادند. این روزنامه که ناشر آن غلامحسین کرباسچی، سردبیر کل آن محمد عطریانفر و سردبیر اجرایی اش محمد قوچانی است در دور تازه انتشار خود تنها ۴۳ شماره منتشره کرده بود. این روزنامه در سال ۲۰۰۰ (سال ۱۳۷۹ هجری) نیز توقیف موقت شده بود. پرونده توقیف موقت سال ۱۳۷۹ چهار ماه پیش از توقیف مجدد به صدور حکم و رفع توقیف انجامید و این روزنامه دو ماه پیش با تحریریه ای تازه کار خود را آغاز کرده بود. کرباسچی شهردار اسبق تهران قبلا روزنامه همشهری را برای شهرداری پایتخت تاسیس کرده بود که اینک از نظر تیراژ و آگهی، روزنامه ردیف اول ایران است. «هم میهن» در عمر کوتاه خود موفق شده بود که مخاطبان فراوان جلب کند و خود را به صدر روزنامه های غیر دولتی و حرفه ای تهران برساند.

۲۰۰۴م:" ویلیام شمیکWilliam Schmick " ناشر روزنامه قدیمی و پر تیراژ « بالتیمور سان » که آن را از پدرش به ارث برده بود ۲۸ ژوئن ۲۰۰۴ در ۹۰ سالگی فوت شد. وی در روزنامه نگاری دارای چند ابتکار معروف است از جمله این که از اخبار دریافت شده، جز مطالبی که خبرنگار و نویسنده روزنامه می دهد، تنها باید به صورت « سر نخ » و « اشاره » استفاده و سپس در تحریریه روزنامه آنها را تکمیل و منتشر ساخت و بر همین پایه، تعداد دفاتر خبری بالتیمور سان در کشورهای دیگر بیش از هر روزنامه بزرگ آمریکایی است. این اصل هم از اوست که تنها ده درصد خبرهای روزنامه باید درباره فعالیتهای دولت( مقامات رسمی ) باشد.

۱۸۷۴م:اتحادیه بین المللی پست (UPU) که در سال ۱۸۷۴ با تاسیس آن موافقت شده بود از اول ژوئیه ۱۸۷۵ کار خود را آغاز کرد که از ۱۹۴۸ به صورت یک آژانس وابسته به سازمان ملل فعالیت می کند و ۱۸۹ عضو دارد. هدف عمده از تاسیس آن عبور دادن و توزیع پاکات و بسته های کشورهای عضو در ممالک یکدیگر به بهترین صورت ممکن است. تلاش برای تاسیس این اتحادیه، از سال ۱۸۶۳ آغاز شده بود. با ایجاد این اتحادیه، جهان از نظر امور پستی به صورت یک کشور عمل می کند.

۱۸۸۲م:«چارلز گیتیوCharles Guiteau» وکیل قضایی ۴۱ ساله آمریکایی سی ام ژوئن ۱۸۸۲ به جرم کشتن «گارفیلدGarfield» رئیس جمهور این کشور به دار آویخته شد.

چارلز در طول مبارزات انتخاباتی «گارفیلد» برای پیروز شدن او تبلیغات وسیع کرده، نطق نوشته و حتی کتاب تالیف کرده بود. وی انتظار داشت که در عوض، گارفیلد به او سمت سفارت بدهد. گارفیلد در آغاز کار با سفیر شدن گیتیو موافق بود ولی گیتیو اصرارداشت که سفیر آمریکا در پاریس بشود که وزیر امورخارجه با انتصاب او به این سمت موافقت نداشت و می گفت که سفیر آمریکا در فرانسه نه تنها باید تجریه کار دیپلماتیک داشته باشد بلکه بر زبان فرانسه هم مسلط باشد.

گارفیلد برای خلاص کردن خود از دست گیتیو، به منشی اش دستور داد که از آن پس به گیتیو وقت ملاقات ندهد. گیتیو که متوجه قضیه شده بود تصمیم به قتل گارفیلد گرفت و اورا در دوم ژوئیه ۱۸۸۱ در یک ایستگاه راه آهن در شهر واشنگتن گلوله زد. گارفیلد مجروح مدتها بستری بود که معالجات، و عمدتا به دلیل عدم کشف آنتی بیوتیک به جایی نرسید و بر اثر عفونت زخم درگذشت.

۱۹۹۷م:سلطه ۱۵۶ ساله انگلستان بر هنگ کنگ چین در نخستین دقیقه یکم ژوئیه ۱۹۹۷ پایان یافت. هنگ کنگ پس از شکست نظامی چین از انگلستان در نخستین «جنگ تریاک»، از دسامبر ۱۸۴۱ به تصرف انگلستان درآمده بود، از ۲۹ اوت ۱۸۴۲ (طبق قرارداد نانکینگ) یک کلنی انگلیسی شده و از سال ۱۸۹۸، این اشغال نظامی «اجاره ۹۹ ساله» عنوان گرفته بود. جنگ تریاک در پی مخالفت چینیان با ورود تریاک محصول هند توسط انگلیسی ها به آن کشور و معتاد شدن مردم چین آغاز شده بود (کاری که در آن زمان ایرانیان نکردند). چین به سبب نداشتن قدرت آتش و ناوگان مجهز در نخستین جنگ تریاک شکست خورده بود و همچنین در دومین جنگ تریاک (سال ۱۸۶۰)، حال آن که چینیان، خود مخترع باروت بوده اند و مارکوپولو این اختراع آنان را به اروپا منتقل کرد و توپ و تفنگ ساخته شد.

۲۰۰۷م:در یکم ژوئیه ۲۰۰۷ به مناسبت دهمین سالروز استعمارزدایی از هنگ کنگ، «هو» رهبر چین از هنگ کنگ دیدارکرد و با جوانان هنگ کنگی سرود ملی چین را خواند. «هو» زمانی، خود از فعالان انقلاب فرهنگی چین بود.

رسانه های آمریکا از آغاز سال ۲۰۰۷ چین را که قدرت آن روزافزون و ایست ناپذیر شده است به زیر حمله کشیده اند و این حملات از نوع اقتصادی است. یک بار، اسباب بازی های چینی را غیر بهداشتی گزارش می کنند، بار دیگر داروهای آن و در ژوئن ۲۰۰۷ خمیر دندان، لاستیک خودرو و ماهی وارداتی از جمهوری خلق چین را. در همه این انتقادها، اشاره ای هم به غیر ضروری بودن تقویت بنیه نظامی چین می شود و اینکه چرا این کشور هرسال بیش از یکصد میلیارد دلار صرف تهیه جنگ افزار تازه می کند. حدود بیست درصد لاستیک وارداتی آمریکا، محصول چین است.

انتهیا پیام/

کد خبر: 1146134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =