ایرانی‌ها چگونه در تار و پود علم و تجارت آمریکا تنیده شده‌اند؟

آمریکا در ماه ژوئیه روز استقلالش را جشن می‌گیرد، اما اگر کمک‌های قابل توجه مهاجرانی که تار و پود آمریکا را از زمان تاسیس آن بافته‌اند، نبود، آیا آمریکا باز هم می‌توانست به این روز ببالد؟ مهاجران، به ویژه مهاجران ایرانی، نقش حیاتی در ساخت و توسعه این کشور در تمام بخش‌های اقتصاد از کشاورزی گرفته تا فناوری داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ بهمن بختیاری، مدیر دانشکده سیاست و امور بین‌الملل دانشگاه مین در آمریکا و مدیر مرکز خاورمیانه دانشگاه یوتا، مدیرعامل بنیاد بین‌المللی جامعه مدنی خاورمیانه و شمال آفریقا و نویسنده آثار متعددی در زمینه سیاست و تاریخ ایران، به تازگی مقاله جالبی در مورد نقش ایرانی‌های مقیم آمریکا در توسعه علم و کسب‌وکارهای این کشور نوشته که در روزنامه «درزرت نیوز» منتشر شده است. دزرت نیوز قدیمی‌ترین روزنامه‌ای است که به‌طور پیوسته در یوتا منتشر می‌شود.

براساس این گزارش، ایرانیان مقیم آمریکا شاهدی گویا و قدرتمند برای تاثیر مثبت مهاجران بر آمریکا هستند. دیاسپورای (جامعه دور از وطن) ایرانی در آمریکا جامعه‌ای پویا، فعال و موفق است که جمعیت آن حدود یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود. برای آمریکایی‌ها، ایرانی‌های مقیم در حالی که نمونه‌های موفقی از هموطنان خود هستند، پنجره‌ای رو به ایران به شمار می‌آیند.

نام مهاجران ایرانی در آمریکا از سیلیکون‌ولی گرفته تا دانشگاه‌های کالیفرنیا، استنفورد و پرینستون به چشم می‌خورد. آنها در رشد و توسعه کسب‌وکارهای این کشور نقش دارند و با داشتن موقعیت‌های حساس در شرکت‌های فناوری بزرگ و دانشگاه‌های معتبر و حتی داشتن مشاغل کوچک به اقتصاد این کشور کمک می‌کنند.

آنها حتی در شهر یوتا با کمک‌های قابل توجه به این ایالت کمک کرده‌اند. حمید ادیب، عضو هیات مشاوران موزه تاریخ طبیعی یوتا، صدها کودک را از طریق «بنیاد شفابخشی بیماری‌های پوستی» حمایت می‌کند. یا مهدی هروی، فارغ‌التحصیل دانشگاه ایالتی یوتا، کمک‌های سخاوتمندانه‌ای را برای تاسیس موسسه صلح هروی در این دانشگاه کرده است.

این افراد بخشی از تصویر ایرانیان آمریکایی موفقی است که این کشور را غنی کرده‌اند و به درک و شناخت مثبت ایرانیان در آمریکا کمک کرده‌اند.

براساس گزارش اداره مشاغل کوچک در سال ۲۰۰۸، نرخ مالکیت تجاری ایرانیان در آمریکا ۲۱/۵ درصد است که به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین ملی ۱۸/۳ درصد است. این گزارش همچنین فاش کرد که ایرانیان در مجموع ۲/۵۶ میلیارد دلار درآمد خالص از کسب‌وکارها داشته‌اند. البته این احتمال وجود دارد که امروزه این اعداد بیشتر شده باشند، زیرا جمعیت ایرانی‌ها در آمریکا از سال ۲۰۰۸ رشد قابل توجهی داشته است.

انتصاب دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل اوبر، ایرانیان و ایرانیان آمریکایی را در کانون توجه جهان قرار داد. این در حالی است که برادرش، کاوه خسروشاهی، مدیریت شرکت «آلن اند کمپانی» را برعهده دارد. پسرعمویش، امیر خسروشاهی، شرکت هوش مصنوعی «نروانا» را تاسیس کرد که در سال ۲۰۱۶ شرکت اینتل آن را به مبلغ بیش از ۴۰۰ میلیون دلار خرید. دارا همچنین با هادی و علی پرتوی، دوقلوهای بنیانگذار و سرمایه‌گذار چندین شرکت فناوری در سیلیکون ولی نسبت فامیلی دارد.

از دیگر روسای برجسته ایرانی در آمریکا می‌توان به حمید مقدم، یکی از بنیانگذاران و همچنین مدیرعامل شرکت Prologis و پیر امیدیار، بنیانگذار eBay و امید کردستانی، مدیر ارشد تجاری سابق گوگل، اشاره کرد. مجموع دارایی خالص این افراد بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار است.

ایرانی‌های مقیم آمریکا علاوه بر موفقیت در رهبری شرکت‌ها، در اکتشاف فضا، ادبیات، هنر و فیلم نیز سهم قابل توجهی داشته‌اند. انوشه انصاری، مهندس و یکی از بنیانگذاران شرکت Prodea Systems است و اولین زن گردشگر فضایی لقب دارد.

یاسمین مقبلی کاندیدای فضانورد ناسا و از اعضای تفنگداران دریایی آمریکا و مرحوم فیروز نادری، دانشمند ناسا که در ماموریت‌های وویجر و رهیاب مریخ نقش اساسی داشت، ایرانیانی هستند که در حوزه فضا نقش کلیدی داشته‌اند.

در حوزه ادبیات و هنر هم می‌توان به رضا اصلان، نویسنده‌ای تحسین شده با کتاب پرفروش نیویورک تایمز، شیرین نشاط، هنرمند ایرانی که آثارش در موزه‌های بزرگ دنیا به نمایش گذاشته شده، اشاره کرد.

ایرانیان مقیم در آمریکا در امور خیریه و بشردوستی نیز دست کمک دارند. افراد برجسته‌ای چون خانواده فرزانه و فریبرز مسیح وقف‌های سخاوتمندانه‌ای به دانشگاه‌های معتبری مانند پرینستون، استنفورد و دانشگاه‌های اوکلاهاما و کالیفرنیا در ایروین کرده‌اند. این موقوفات فرصتی برای هزاران دانشجو برای مطالعه تاریخ و فرهنگ ایران فراهم کرده است. فریبرز مسیح، یک مهندس سازه، پژوهشگر سیستم‌های میکرو الکترومکانیکی، نیکوکار و سرمایه‌گذار است. وی مالک اصلی و مدیرعامل فعلی شرکت سرمایه‌گذاری Picoco LLC و نیز بنیانگذار بنیاد خیریه مسیحاست. مسیح بیشتر به دلیل کمک‌های نقدی خود به دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه ایالتی پورتلند، موسسه فناوری ماساچوست و دانشگاه جنوب کالیفرنیا به عنوان یک نیکوکار و کارآفرین سرشناس معرفی می‌شود. در پی همین اقدامات دانشگاه ایالتی پورتلند به افتخار او دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر خود را تحت عنوان کالج مهندسی و علوم کامپیوتر فریبرز مسیح به نام وی کرده ‌است. با کمک بنیاد مسیحا در دانشگاه MIT در سال ۲۰۱۰ یک مجتمع خوابگاهی با کمک ۲۴ میلیون دلاری او مخصوص دانشجویان دوره تأسیس شد.

علاوه بر تاثیر اقتصادی، ایرانیان مقیم در آمریکا در سال‌های اخیر گام‌های مهمی در مشارکت مدنی برداشته‌اند. نماینده استفانی بیس از R-Okla، اولین ایرانی آمریکایی منتخب کنگره شد و امیر فرخی و لیلیانا بختیاری اولین ایرانی آمریکایی بودند که در شورای شهر آتلانتا خدمت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1186745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =