ماجرای سد بزرگ ترکیه که دجله و فرات را خشک خواهد کرد / کانون جدید گرد وخاک تشکیل می‌شود؟

رئیس کمیته امور آبی پارلمان عراق اعلام کرد: سدی که ترکیه قصد احداث آنرا دارد یکی از خطرناک‌ترین سدها به شمار می‌رود که اگر احداث شود یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد و این خطری بزرگ برای عراق است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از بغداد الیوم، منابع پارلمانی عراقی از عزم ترکیه برای ساخت سدی بزرگ که تأثیر زیادی روی عراق خواهد گذاشت و اجازه رسیدن آب رودخانه دجله به سمت عراق را نمی‌دهد، پرده برداشتند و خواستار واکنش بغداد به این تحرک جدید ترکیه شدند.

بیشتر بخوانید

سد ترکیه نه فقط ایران بلکه زیست تمام زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد / بحران گرد و خاک در انتظار منطقه

«ثائر مخیف الجبوری» رئیس کمیته امور آبی پارلمان عراق امروز دوشنبه درباره قصد ترکیه برای احداث سد بزرگی از سوی ترکیه که الجزیره نام دارد، هشدار دادند و آنرا موجب محروم شدن عراق از سهم آبی این کشور دانست و از سکوت دولت این کشور در قبال این موضوع ابراز شگفتی کرد.

وی اعلام کرد: سدی که ترکیه قصد احداث آنرا دارد یکی از خطرناک‌ترین سدها به شمار می‌رود که اگر احداث شود یک قطره آب هم از ترکیه به عراق وارد نخواهد شد و این خطری بزرگ برای عراق است.

وی افزود: با وجود اینکه این سد در فاصله ۳۵ کیلومتری مرز واقع است، شاهد هیچ واکنشی از سوی مقامات عراق نیستیم.

الجبوری تاکید کرد که تهدید به کارگیری اهرم مبادلات تجاری با ترکیه راه درستی نیست زیرا بهانه به آنها برای احداث سد می‌دهیم. ما تابع قوانین بین المللی هستیم و دستگاه دیپلماسی عراق باید دست به تحرک بزند زیرا تداوم سکوت سبب خواهد شد که ترکیه ظرف کمتر از یکسال این سد را احداث کند.

دو روز قبل هم حمید النایف، سخنگوی وزارت کشاورزی عراق با بیان اینکه منابع آبی باید در اسرع وقت از طریق فشار به ترکیه تأمین شود، پیشنهاد داد که دولت عراق از حجم تجاری سالانه به عنوان ابرازی برای فشار به ترکیه برای به دست آوردن حقوق خود بهره ببرد.

وی تاکید کرد که بحران تغییرات اقلیمی، سایه خود را به طور گسترده‌ای بر عراق افکنده و زمین‌های کشاورزی زیادی نابود شده‌اند.

النایف خاطرنشان کرد که وزارت کشاورزی قصد دارد طرحی را با تمرکز بر روش‌های نوین آبیاری به منظور خودکفایی در محصولات گندم و جو اجرا کند.

گفتنی است که عراق در حال حاضر شاهد کمبود شدید آب است؛ بحرانی که منجر به خشک شدن دریاچه‌ها و باتلاق‌های این کشور شده و از سویی سطح رودخانه‌های دجله و فرات که از ترکیه سرچشمه می‌گیرند از زمان بهره‌برداری از سد الیسو بسیار کاهش یافته است. ساخت سد ایلیسو، در قالب یک پروژه راهبردی به نام گاپ، (به ترکی استانبولی Guneydogu Anadolu Projesi و به اختصار GAP ) صورت گرفته است.

متأسفانه بسیاری، سال‌ها نسبت به خطرات زیست محیطی پروژه گاپ ترکیه کم توجه بودند تا اینکه به تدریج سر و کله ریزگردها پیدا شد. پدیده‌ای که منشأ اصلی آن خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های همسایه غربی یعنی عراق معرفی می‌شود که عامل اصلی آن نیز سیاست سدسازی گسترده ترکیه است.

نابودی بیش از شش و نیم میلیون هکتار از اراضی کشاورزی عراق، سوریه، ایجاد کانون‌های فرسایش بادی و تولید گرد و خاک، خشکی عراق و گرد و غبار برخاسته از این کشور بر روی ایران آسیب‌های جبران ناپذیری است که دولت ترکیه با سدسازی و بی توجهی به منافع کشورهای حوزه دجله و فرات عامل آن شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1147311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =