اولین زن فضانورد ماموریت آرتمیس ناسا: به مربیان مهدکودکم گفته بودم که می‌خواهم فضانورد شوم

کریستینا کوک، زن فضانوردی است که چندین رکورد در فضا دارد و قرار است سال آینده رکورد دیگری نیز به آن اضافه کند؛ اولین زنی که در ماموریت «آرتمیس» ناسا به ماه می‌رود. جالب است که او از زمان کودکی و دقیقا از زمانی که به مهدکودک می‌رفته، می‌دانسته که روزی فضانورد می‌شود.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ کریستینا هاموک کوک مهندس و فضانورد ۴۴ ساله کلاس ۲۰۱۳ ناسا و اهل آمریکا است. او در ۱۹۷۹ میلادی در کارولینای شمالی متولد شد و مدرک لیسانس علوم مهندسی برق و فیزیک و کارشناسی ارشد مهندسی برق را از دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی دریافت کرد. او درست قبل از اینکه فضانورد شود، به عنوان رئیس ایستگاه ساموآی آمریکا برای اداره ملی اقیانوسی و جوی کار می‌کرد.

در سال ۲۰۱۹، به عنوان مهندس پرواز در اکسپدیشن ۵۹، ۶۰ و ۶۱ به ایستگاه فضایی بین‌المللی راه یافت. او و جسیکا میر اولین زنانی بودند که به عنوان یک تیم کامل زنان در بیرون ایستگاه بین‌المللی فضایی راهپیمایی کردند و به مدت هفت ساعت باتری‌های معیوب این ایستگاه را تعمیر و تعویض کردند.

جوان‌ترین ستاره‌شناس جهان و کارمند ناسا کیست؟

کوک در دسامبر ۲۰۱۹، رکورد طولانی‌ترین زمان پیوسته حضور در فضا توسط یک زن را شکست. علاوه براین، به مدت ۳۲۸ روز را در ایستگاه بین‌المللی فضایی گذراند و رکورد قبلی اقامت در فضا را که پیش از این در اختیار پگی ویتسون بود، شکست. رکورد اقامت کریستینا در فضا تنها ۱۲ روز کمتر از رکوردی بود که اسکات کلی، فضانورد آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به دست آورد.

این متخصص ناسا همچنین اولین زنی خواهد بود که در ماموریت آرتمیس 2 به ماه سفر می‌کند. سال آینده فضاپیمای اوریون به عنوان بخشی از برنامه آرتمیس برای از سرگیری ماموریت‌های سرنشین‌دار به سطح ماه و هموار کردن راه برای سفرهای آینده به مریخ به فضا پرتاب خواهد شد و کوک اولین زن فضانوردی خواهد بود که به ماه سفر می‌کند.

آرتمیس از حیث مشارکت زنان در تاریخ ناسا بی‌نظیر خواهد بود. برای اولین بار نه تنها ۳۵/۵۲ درصد از نیروی کار مربوط به این ماموریت را زنان تشکیل می‌دهند، بلکه یک فضانورد آمریکایی آفریقایی به نام ویکتور گلاور نیز برای اولین بار در تاریخ ناسا در این ماموریت مشارکت خواهد داشت. این در حالی است که به طور کلی مشارکت سیاه‌پوستان در این آژانس فضایی فقط ۱۱/۸۳ درصد است.

کوک در ماموریت آرتمیس ۲ نقش متخصص را خواهد داشت و وظیفه اوست که مطمئن شود همه چیز در فضاپیما همانطور که باید کار می‌کند.

نبرد درونی

این دانشمند می‌گوید که برای ارتقای دستاوردهای خود به عنوان زنی که رکوردهای بسیاری را شکسته، یک نبرد درونی خاص دارد. البته اوائل  دوست نداشت که دستاوردهایش را به اشتراک بگذارد و در مورد رکوردهایش صحبت کند، اما با صحبت کردن با افراد مختلف یاد گرفت که نقاط عطف برای مردم معنی دارند و به اشتراک گذاشتن آنها کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد اکتشافات انسانی به افراد بدهد و الهام‌بخش خوبی برای آنها باشد تا در برابر چیزهای چالش‌برانگیز قرار بگیرند.

کوک با وجودی که در شهر کوچکی در کارولینای شمالی بزرگ شده، همیشه می‌دانسته که فضانورد می‌شود. خودش در این مورد می‌گوید: زمانی که به مهدکودک می‌رفتم، آرزوی سفر به فضا را داشته و به همین دلیل آرزو می‌کرده که ایکاش مرد بود.

Christina Koch - Wikipedia

او می‌افزاید: احساس خوشبختی می‌کنم، زمانی که یادم می‌آید به مربیان مهد کودکم می‌گفتم که می‌خواهم فضانورد شوم و آنها بدون اینکه تمسخرم کنند، از من حمایت می‌کردند. هیچ کس به من نگفت که این آرزو دست‌نیافتنی است. چه سرسختی خودم بود چه تشویق آنها، من فقط به دنبال رسیدن به آرزویم برای فضانورد شدن بودم.

این متخصص ناسا می‌گوید که همیشه الگویش پیشگامان فضا یعنی سالی راید، اولین زن فضانورد آمریکایی یا مای جمیسون، اولین فضانورد سیاه‌پوست بودند.

او خاطرات جالبی از زندگی‌اش دارد؛ از جنبش حقوق مدنی در کارولینای شمالی گرفته تا مادربزرگش در میشیگان، زنی که یک مزرعه را به کلی خودش اداره می‌کرد، و رفتن به دانشگاه  علیرغم میل پدرش. اما هرگز در زندگی‌اش از هیچ چیز شکایت نکرد و سخت کار کرد تا به آنچه می‌خواهد برسد.

در این باره می‌گوید: با وجودی که هرگز یک مهندس زن در شهر کوچکم در کارولینای شمالی ندیده بودم، اما افرادی را دیدم که به چیزی اعتقاد داشتند و آنقدر شجاع بودند که آرزوهایشان را دنبال می‌کردند.

او می‌افزاید: در خانواده‌اش، کار سخت با نهایت احترام همراه بود.

کار میدانی در نقاط دورافتاده

کوک قبل از پیوستن به ناسا در مرکز پروازهای فضایی گدارد، فیزیک و مهندسی برق خواند و در آنجا در قالب چندین ماموریت فضایی به توسعه ابزارهای علمی کمک کرد. بعد از آن به قطب جنوب آمریکا نقل مکان کرد و به مدت یک سال را در ایستگاه سرد و طاقت‌فرسای آموندسن گذراند. پس از آن دوره‌ای را در دانشگاه جانز هاپکینز در زمینه ساخت ابزارهای علمی برای استفاده در فضا گذراند و دوباره به کار میدانی در نقاط دورافتاده‌ای از گرینلند تا ساموآی آمریکایی بازگشت. پس جای تعجب نیست که او عکاسی، مسافرت، کمپینگ و کوهنوردی را از جمله سرگرمی‌های خود ذکر می‌کند.

تحقق آرزوها

تحقق نهایی رویای او در سال ۲۰۱۳ اتفاق افتاد، زمانی که او به عنوان یکی از هشت عضو گروه فضانوردی ۲۱ انتخاب شد؛ دوره‌ای که تعداد مردان و زنان یکسانی داشت که یک دستاورد غیرعادی بود. زیرا از بین ۳۶۰ فضانوردی که ناسا از زمان تاسیسش انتخاب کرده، تنها ۶۱ نفرشان زن بوده‌اند.

کوک آموزش فضانوردی خود را در سال ۲۰۱۵ به پایان رساند و در سال ۲۰۱۸ اولین پرواز فضایی خود، یک ماموریت طولانی مدت در ایستگاه فضایی بین‌المللی، به او محول شد.

او می‌گوید: توصیه‌ای که می‌توانم به مردم بکنم این است که از علائق خود پیروی کنند. وقتی در کاری وارد می‌شوید که واقعا به آن علاقه دارید، موفق‌ترین خواهید بود و بیشترین بازپرداخت را به جهان خواهید داد.

NASA astronaut Christina Koch works on space botany research | NASA

او می‌افزاید: برخی می‌گویند کارهایی انجام دهید که شما را می‌ترساند، اما من فکر می‌کنم چیزهایی که ما را مجذوب می‌کنند، اما از نظر ما خارج از دسترس هستند، دقیقا همان کارهایی هستند که باید انجام دهیم. چون زمانی که به چیزی دست می‌یابیم که فکر می‌کردیم نمی‌توانیم، بزرگ‌ترین انرژی را به دنیای خود می‌دهیم.

کوک می‌گوید که چند چیز را هرگز نباید فراموش کنیم؛ از افراد دور و برمان حمایت کنیم، به موفقیت آنها فکر کنیم و به آنها کمک کنیم تا همه با هم تا جایی که می‌توانیم به موفقیت برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1182444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کیوان کاظمی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
      0 0
      درود بر شما عالی مثل همیشه