ابزاری که آهنگ‌های درون خوابمان را ضبط می‌کند

یک مرکز تحقیقات در روسیه در حال پژوهش روی ابزاری است که در آینده می‌تواند آهنگ‌هایی را که در رویاها می‌شنویم، ضبط کند.

به گزارش خبرنگار علم و فناوری ایسکانیوز؛ تیمی از استارتاپ REMspace که به عنوان بخشی از «مرکز تحقیقات فاز» در روسیه اداره می‌شود، ترکیبی از سخت‌افزار و نرم‌افزار را ارائه کرده‌اند که می‌تواند یک ملودی را از طریق ردیابی حرکات بازوی کاربر در هنگام نواختن یک ساز رمزگشایی کند.

دانشمندان ده‌ها سال است که در تلاش برای دریافت اطلاعات داخل مغز در طول رویاهای شفاف است. این سیستم نیز بر رویای شفاف متکی است و هدفش این است که بتواند آهنگ‌هایی که در این نوع رویا می‌شنوید، ضبط کند.

از آنجا که کسی که رویای شفاف می‌بیند، دیگر ماهیچه‌های خود را حرکت نمی‌دهد، امکان شناسایی ضربه زدن به گیتار یا ضربه روی صفحه کلید وجود ندارد. اما مهندسان روسی به افراد آموزش داده‌اند که در هنگام خواب سعی کنند که دست‌هایشان را حرکت دهند تا متوجه شوند در مغزشان چه می‌گذرد. آنها روی چهار تمرین کننده رویای شفاف کار کردند و به آنها آموزش دادند تا ریتم‌های موسیقی را با فشار دادن عضلات بازویشان که حسگرهای الکترومیوگرافی (برای سنجش حالات ماهیچه در مواقع انقباض و انبساط) رویشان نصب شده، ضرب بگیرند.

بیشتر بخوانید:

کم‌خوابی خودخواهی می‌آورد

سپس از آنها خواسته شد تا رویاهای شفاف را القا کنند و این کار را تحت مشاهدات پلی‌سومنوگرافی یا آزمایش چندگانه خواب در آزمایشگاه تکرار کنند.

ابزاری که آهنگ‌های درون خوابمان را ضبط می‌کند

داوطلبان در حالی که هنوز بیدار بودند، یاد گرفتند که برای نواختن ریتم آهنگ We Will Rock You از حرکات دست استفاده کنند و جالب اینجاست که سه نفر از چهار نفر داوطلب توانستند همان ریتم را در طول یک رویای شفاف تکرار کنند. این سیگنال‌ها و الگوها از طریق یک برنامه نرم‌افزاری سفارشی برای تفسیر ریتم و بازآفرینی ضرب آهنگ اجرا شدند. در برخی موارد حرکات بازو برای ثبت بسیار ضعیف بود، اما با این حال، سه ضبط موفق انجام شد.

این آزمایش فقط شامل ریتمی با دو نت بود، اما محققان معتقدند که افراد می‌توانند برای نواختن آهنگ‌های پیچیده‌تر هم آموزش ببینند و حتی می‌توانند ساز بنوازند یا بخشی از یک ارکستر در دنیای رویا باشند.

با این حال، رویاهای شفاف برای کارکرد همه اینها مورد نیاز است. علیرغم برخی پیشرفت‌ها در سال‌های اخیر، رفتن به رویای شفاف به روشی قابل اعتماد دشوار است و مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از جمعیت هرگز تجربه رویای شفاف را نداشته‌اند.

تا زمانی که این فناوری بیشتر توسعه نیابد، اگر می‌خواهید ملودی‌های رویایی را به خاطر بسپارید، باید سعی کنید به محض بیدار شدن از خواب، آهنگ را در یک برنامه ضبط زمزمه کنید، اما این مطالعه نشان می‌دهد که پتانسیل زیادی در اینجا وجود دارد.

محققان می‌گویند: نتایج اثبات مفهومی برای انتقال ملودی ها از رویاها به واقعیت را نشان می‌دهد.

سه نفر از چهار شرکت‌کننده، کار آزمایشی را انجام دادند و در بیشتر تلاش‌ها توانستند صداهای ریتمیک را از رویاهای شفاف منتقل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1197709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =